Akademia Filmu Awangardowego: Twórczość Mai Deren jako prekursorki amerykańskiej awangardy filmowej
- 17 października 2023, wtorek» 17:00

Twórczość Mai Deren jako prekursorki amerykańskiej awangardy filmowej
17.10.2023 (wtorek)
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
Filmy zaprezentowane w bloku:
„Sieci popołudnia” (“Meshes of the Afternoon”), reż. Maya Deren i Alexander Hammid, 1943
Film stworzony przez Mayę Deren we współpracy z jej mężem Alexandrem Hammidem jest jednym z kluczowych osiągnięć amerykańskiego kina awangardowego. „Sieci popołudnia” obok późniejszego filmu Mai Deren „Na stałym lądzie” („At Land”) uważa się za prototyp kina feministycznego. Seria onirycznych obrazów, wśród których wykorzystane zostały symbole: klucz, lustro i nóż, odczytywana jest jako proces kształtowania się kobiecej tożsamości. Przywołują one również wątki związane z samopoznaniem zmultiplikowanej postaci, w którą wciela się Maya Deren.
Maya Deren jest określana jako najbardziej wpływowa reżyserka w historii kina, mimo tego że jej filmy są wciąż zbyt mało znane w stosunku do ich rzeczywistego znaczenia. Urodzona w Kijowie w 1917 r., stała się kluczową postacią amerykańskiej awangardy po II wojnie światowej. Stosowane przez nią strategie odnajdziemy dziś w wielu pracach feministycznych reżyserek.
Na podstawie tekstu Andrzeja Pitrusa „Su Friedrich: anektowanie przestrzeni”, w: „Reżyserki kina. Tradycja iwspółczesność”, pod red. Małgorzaty Radkiewicz (2005)
„Rytuał w przetworzonym czasie” („Ritual in Transfigured Time”), reż. Maya Deren, 1946
Już tytuł filmu jest nawiązaniem do rytualnych praktyk religijnych, a zarazem przejścia jednostki z jednego stanu w drugi. W pierwszej części „Rytuału w przetworzonym czasie” widzimy kobietę (gra ją Maya Deren), która zwija wełnę w swoistym transie oddanym za pomocą zwolnionego tempa kamery. W kolejnej przenosimy się na bankiet, którego uczestnicy wykonują gesty utrzymane w tanecznym rytmie. Deren zaznaczała, że interesowała ją w tym filmie emocjonalna ciągłość ruchu różnych osób. Film jest zarazem eksploracją relacji między ruchem a jego obrzędowym charakterem. W filmie obok Mai Deren występują m.in. Rita Christiani i Anaïs Nin.
Maya Deren jest określana jako najbardziej wpływowa reżyserka w historii kina, mimo tego że jej filmy są wciąż zbyt mało znane w stosunku do ich rzeczywistego znaczenia. Urodzona w Kijowie w 1917 r., stała się kluczową postacią amerykańskiej awangardy po II wojnie światowej. Stosowane przez nią strategie odnajdziemy dziś w wielu pracach feministycznych reżyserek.
Na podstawie tekstu Urszuli Tes „Maya Deren wśród artystek awangardowych: Shirley Clarke i Yvonne Rainer”, w: „Reżyserki kina. Tradycja i współczesność”, pod red. Małgorzaty Radkiewicz (2005)
„Medytacja na temat przemocy” (“Meditation on Violence”), reż. Maya Deren, 1948, 10’
Maya Deren w „Medytacji na temat przemocy” (“Meditation on Violence”) zwraca uwagę na “rytualną formę ruchu, jego znaczenie i siłę oddziaływania”. Reżyserka do filmu poświęconego zagadnieniu medytacji na temat przemocy zaprosiła mistrza sztuk walki Chao-Li Chi. „Przygotowany przez niego układ zostaje zaprezentowany w dwóch odsłonach. Pierwsza, bardziej statyczna, pokazuje półnagiego performera w zamkniętej przestrzeni na jasnym tle, na którym przybierane przez niego figury zostają powtórzone w postaci cieni. (…) W drugiej ta sama postać mężczyzny pojawia się w egzotycznym, rytualnym stroju, ale w otwartej przestrzeni, pozwalającej na znacznie bardziej dynamiczne ruchy”. W “Meditation on Violence” zbudowany nastrój skupienia i uważności, z jaką Chao-Li Chi wykonuje swoją choreografię, został w filmie wzmocniony przez muzykę Teiji Ito.
Maya Deren jest określana jako najbardziej wpływowa reżyserka w historii kina, mimo tego że jej filmy są wciąż zbyt mało znane w stosunku do ich rzeczywistego znaczenia. Urodzona w Kijowie w 1917 r., stała się kluczową postacią amerykańskiej awangardy po II wojnie światowej. Stosowane przez nią strategie odnajdziemy dziś w wielu pracach feministycznych reżyserek.
Źródło cytowania: M. Radkiewicz, „Maya Deren – prekursorka amerykańskiej awangardy filmowej”, w: „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa-Kraków 2020, s. 100.
“Divine Horsemen – the Living Gods of Haïti”, reż. Cherel Ito, Teiji Ito, Maya Deren, USA 1985, 52’
Maya Deren materiały filmowe z Haiti zbierała przez lata, opisywała, ale nigdy nie zmontowała w jedną całość, wahając się nad wyborem formy. Śmierć uniemożliwiła reżyserce finalizację projektu. Film dokumentalny noszący ten sam tytuł co książka Mai Deren “Bogowie haitańskiego wudu” (“Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti”) został wyreżyserowany po jej śmierci przez drugiego męża Teiji Itō oraz jego ówczesną żonę Cherel Itō. Utwór być może nie odpowiada planowanej przez twórczynię wizji. Książka Mai Deren ukazała się po raz pierwszy w 1953 roku.
“Celem publikacji Deren było, jak sama zaznacza w przedmowie, pokazanie, że ‘haitański taniec nie był sam w sobie formą taneczną, lecz częścią większej całości – mitologicznego rytuału’. Dlatego w czasie spędzanym pośród haitańskiej społeczności zwracała uwagę na powiązania tańca z innymi rytuałami, jak bębnienie, oraz na jego związki z innymi kulturami – hiszpańską, indiańską, afrykańską, widoczne także w języku i terminologii wudu. Podkreśla też, że mimo niechęci władz lokalnych do wudu ona sama uważa, iż jest to ‘religia wielkiego formatu, używająca rzadkiej poetyckiej wizji oraz artystycznej ekspresji’. Obserwując elementy tej ekspresji, nie chciała, jak badacze, ani ich gromadzić, ani całościowo zaprezentować. Chodziło jej natomiast o ‘określenie metafizycznych zasad stanowiących ich podłoże i przedstawienie ich w kategoriach kontekstu kulturowego’, w sposób zrozumiały i przekonujący dla czytelników nie będących wyznawcami wudu”.
Źródło cytowania: Małgorzata Radkiewicz, “Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków-Warszawa 2022, s. 90.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Stara strzelba
19 stycznia 2007 - 18:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
30 494kino
Kobieta z papugą na ramieniu
18 stycznia 2007 - 18:30
Multikino Ursynów
al. Komisji Edukacji Narodowej 60 Warszawa
29 863kino
Całe szczęście
18 stycznia 2007 - 10:00jest więcej terminów
Multikino Ursynów
al. Komisji Edukacji Narodowej 60 Warszawa
125 795kino
Dookoła świata z Young Cinema Art
17 stycznia 2007 - 19:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
30 874kino
Prywatna wojna Murphy ego
16 stycznia 2007 - 17:45jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
31 044kino
The Boot Factory
16 stycznia 2007 - 20:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
30 399kino
Pod powierzchnią
16 stycznia 2007 - 21:00
Multikino Ursynów
al. Komisji Edukacji Narodowej 60 Warszawa
100 265kino
Francuskie Rendez-Vous - pokaz specjalny Instytutu Francuskiego
16 stycznia 2007 - 19:00
Kino.Lab
Ujazdów 2 Warszawa
49 375kino
Ziemia i wolność
16 stycznia 2007 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
31 642kino
Hawana - Miasto utracone
15 stycznia 2007 - 21:15jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
402 749kino
Brand New World
14 stycznia 2007 - 18:00
Dorożkarnia
ul. Siekierkowska 28 Warszawa
31 110kino
Szczęśliwy motyl
13 stycznia 2007 - 11:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawa
51 649kino
Wielka Wędrówka
13 stycznia 2007 - 11:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
137 966kino
Krwawe święta
11 stycznia 2007 - 12:00, 20:30, 22:35jest więcej terminów
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawajest więcej miejsc
631 150kino
Patrol
11 stycznia 2007 - 13:30jest więcej terminów
Cinema City Mokotów
Wołoska 12C Warszawajest więcej miejsc
640 749kino
Krótka histeria czasu
11 stycznia 2007 - 21:00
Multikino Ursynów
al. Komisji Edukacji Narodowej 60 Warszawa
30 228kino
Kochankowie roku tygrysa
10 stycznia 2007 - 21:00
Multikino Ursynów
al. Komisji Edukacji Narodowej 60 Warszawa
59 491kino