Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30
- 5 listopada 2023, niedziela» 18:00
- 4 listopada 2023, sobota» 19:30
- 3 listopada 2023, piątek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Ona i Ona
18 września 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Wytwórnia
Markowska róg Białostockiej Warszawa
20 275teatr
BACHATURO Międzynarodowy Festiwal Tańca
od: 17 września 2010 do: 18 września 2010
Club MIRAGE
pl. Defilad Warszawa
20 238teatr
Skaryszewska Przystań Humoru
18 września 2010 - 15:00
Park Skaryszewski
21 003teatr
Był sobie dziad i baba
17 września 2010 - 19:30
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
19 850teatr
Był sobie dziad i baba
17 września 2010 - 19:30
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
20 021teatr
Życie do natychmiastowego użytku
17 września 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
19 953teatr
100% Teatru w Kinie!!!
17 września 2010 - 11:13
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
20 266teatr
111
16 września 2010 - 19:00jest więcej terminów
Scena Laboratorium Dramatu
Olesińska 21 Warszawa
19 870teatr
Wątpliwość
15 września 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
19 356teatr
Niedziele Teatralno - Kulinarne
12 września 2010 - 15:00
Scena Współczesna przy Starej Prochowni
ul. Boleść 2 Warszawa
19 881teatr
Spektakl „Lifting” w BOK
12 września 2010 - 19:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 474teatr
2084
12 września 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
19 578teatr
Zielony wędrowiec
12 września 2010 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
19 169teatr
II Edycja Festiwalu Bemowskie Zaburzenia Teatralne.
od: 9 września 2010 do: 12 września 2010
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
19 678teatr
Kaczo Bogusław Schaeffer
12 września 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
19 318teatr
Innocent when You Dream
11 września 2010 - 19:15
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 645teatr
Ja 3 Ja do trzeciej czyli dwa do jednego
11 września 2010 - 19:15
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
19 379teatr