Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 22 grudnia 2023, piątek» 19:30
- 21 grudnia 2023, czwartek» 19:30
- 20 grudnia 2023, środa» 19:30
- 5 listopada 2023, niedziela» 18:00
- 4 listopada 2023, sobota» 19:30
- 3 listopada 2023, piątek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
AeroMusicals
od: 2 kwietnia 2011 do: 3 kwietnia 2011
Hala OSIR
Obrońców Tobruku 40 Warszawa
19 582teatr
Lifting monodram Jolanty Żółkowskiej
3 kwietnia 2011 - 19:00
Instytut Papieża Jana Pawła II
ul. Ks. Prymasa Augusta Hlonda 1 Warszawa
19 762teatr
KOMPLEKS PORTNOYA
3 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
20 516teatr
I przejdą deszcze...
3 kwietnia 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
19 481teatr
Janosik
3 kwietnia 2011 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
28 413teatr
BOŻYSZCZE KOBIET
2 kwietnia 2011 - 16:00, 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 993teatr
Fantazje Juliusza Słowackiego
2 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
19 096teatr
Balladyna i Fantazy
2 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
19 368teatr
Jeździec burzy
2 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
19 301teatr
Carmen
2 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawajest więcej miejsc
195 879teatr
CARMEN
1 kwietnia 2011 - 11:00
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 698teatr
GĄSKA
1 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 597teatr
Żeglarz
31 marca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
18 772teatr
Czerwony Kapturek
31 marca 2011 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
18 961teatr
Zabawki Pana Boga
31 marca 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
19 441teatr
Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek
31 marca 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
19 624teatr
Mężczyźni na skraju załamania nerwowego
31 marca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
19 422teatr