INFORMACJA:

DEBUSSY | MOSS | PIAZZOLLA | STRAUSS
- 29 kwietnia 2023, sobota» 19:00

Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Alicja Śmietana | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Claude Debussy – Petite suite (opr. Henri Büsser)
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas (opr. Leonid Diesiatnikow)
Richard Strauss – Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28
Claude Debussy ukończył swą Petite suite na fortepian na cztery ręce w 1889 roku, inicjatorem jej powstania był paryski wydawca Jacques Durand, który chciał mieć w ofercie dzieło ambitne i efektowne, ale też przystępne dla zaawansowanych amatorów. On też dokonał prawykonania wraz z kompozytorem. Cztery zwięzłe miniatury o programowych tytułach (dwie pierwsze inspirowane wierszami Verlaine’a) szybko zdobyły dużą popularność, doczekały się też różnych aranżacji kameralnych, zaś w roku 1907 przyjaciel Debussy’ego, kompozytor i dyrygent Henri Büsser dokonał ich barwnej orkiestracji (partyturę opublikował także Durand), zwiększając jeszcze sławę cyklu.
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”. Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Estaciones porteñas („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli – wielkiego reformatora gatunku tanga, to cztery utwory tango nuevo komponowane w latach 1965-1970 na różne okazje (np. Wiosna – Verano porteño powstała do spektaklu Melenita de oro Alberta Rodrígueza Muñoza) i często wykonywane przez samego Piazzollę osobno w różnych aranżacjach, jednak oczywiste było także łączenie ich w cykl, co sporadycznie czynił również autor. Rosyjski kompozytor Leonid Diesiatnikow dokonał oryginalnego opracowania czterech tang na skrzypce i orkiestrę smyczkową z intencją stworzenia współczesnego pendant do cyklu Pór roku Vivaldiego (do którego w kilku momentach żartobliwie nawiązuje). Słuchacze kwietniowego koncertu usłyszą tę wersję w wykonaniu Alicji Śmietany, która szczyci się międzynarodowym debiutem ze sławną orkiestrą Academy of St. Martin in the Fields pod batutą Sir Neville’a Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków, pracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’m, Ivanem Monighettim, Yuriem Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów. Obraca się swobodnie również w innych gatunkach, wykonując wiele muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elementy jazzu i inne gatunki muzyki współczesnej.
Ukończony wiosną 1895 poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) Richarda Straussa na kanwie popularnych opowiadań o psotnym wagancie, publikowanych w XVI wieku (w pierwotnym zamyśle autor chciał poświęcić mu operę), stać się miał wręcz emblematem muzyki programowej, w typie narracyjno-ilustracyjnym. Bohatera charakteryzują dwa tematy, grany przez róg symbolizuje samą postać Dyla, zaś groteskowy motyw klarnetu D – jego figle. Kolejne dźwiękowe onomatopeje, barwnie i dowcipnie orkiestrowane pozwalają śledzić przygody Sowizdrzała, aż po smutny koniec – ale też dalszy żywot w pamięci i pieśni.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom koncertów Sinfonii Iuventus, jest członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych POSI. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
www.sinfoniaiuventus.pl

Strictly Busine$$ spotyka Warszawską Nike
25 kwietnia 2009 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
16 561muzyka
APARTAMANTRA
25 kwietnia 2009 - 22:00
Klub Apartament
Wybrzeże Gdyńskie, 8 Warszawa
17 319muzyka
I Urodziny Klubu MIGAWKA
25 kwietnia 2009 - 21:00jest więcej terminów
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
16 504muzyka
Dj Dziewczynadilera - Let s get dirty
25 kwietnia 2009 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 382muzyka
Warsztaty taneczne z Wiolą Fiuk
25 kwietnia 2009 - 13:00
Szkoła Tańca Fun Dance Studio
ul. Targowa 64/100 Warszawa
17 723samorozwój
Nosferatu+Snowman
25 kwietnia 2009 - 19:00
Centrum Kultury Wilanów
ul. Wiertnicza 26 Warszawa
33 521muzyka
Zespół B.O.R.Y.
25 kwietnia 2009 - 19:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 581muzyka
Dj
25 kwietnia 2009 - 21:00jest więcej terminów
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
16 581muzyka
MIKROKOLEKTYW
25 kwietnia 2009 - 20:00
Pub Wetlina
Wałbrzyska 11 Warszawa
17 647muzyka
Otwarcie sezonu w Amfiteatrze Bemowo
25 kwietnia 2009 - 18:30
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
16 585muzyka
KONCERT KOMODO
24 kwietnia 2009 - 21:00
DISCO NUMBER ONE
al. Jerozolimskie 120 Warszawa
16 961muzyka
Koncert Zaspołu Jedenu w Cafe66
24 kwietnia 2009 - 20:00
Cafe 66
al. Prymasa Tysiąclecia 74 Warszawa
16 756muzyka
HANDSOME FURS support: The Spouds w Hydrozagadce
24 kwietnia 2009 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
16 377muzyka
OLD KICZ NEVER DIES - 2000 Dirty Djs
24 kwietnia 2009 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 182muzyka
SHANNON
24 kwietnia 2009 - 19:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 475muzyka
Dj Tommy
24 kwietnia 2009 - 21:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
16 360muzyka
Spotkanie z Martą Sztokfisz, autorką książki Księżniczka deptaku
24 kwietnia 2009 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 672samorozwój
