„Così fan tutte” W. A. Mozart - 32\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 11 czerwca 2023, niedziela» 18:00

32. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
Così fan tutte ossia La scuola degli amanti KV 588
Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków
Opera buffa w dwóch aktach, oryginalna włoska wersja
Libretto: Lorenzo da Ponte
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
OBSADA:
Fiordiligi – Anna Mikołajczyk
Dorabella – Elżbieta Wróblewska
Despina – Sylwia Krzysiek
Ferrando – Aleksander Kunach
Guglielmo – Tomasz Rak
Don Alfonso – Leszek Skrla
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – prof. Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Pianoforte – Marta Kostrych
„Dzieło uchodzi za komedyjkę o niewiarygodnej intrydze, w której dwaj młodzieńcy przebierają się za egzotycznych adoratorów i uwodzą nierozpoznani swoje narzeczone. Celem jest wypróbowanie ich wierności i wygranie zakładu z weteranem miłostek utrzymującym, że nie ma wiernych kobiet i wszystkie w końcu zdradzają swoich partnerów. Dla niektórych miłośników Mozarta jest to jednak najbardziej skomplikowane i gorzkie arcydzieło, w którym boska muzyka osłania piękną formą straszliwą prawdę o bezradności ludzkiej wobec sprzeczności pomiędzy pokusami seksu a ideą miłości. Podzielam ten punkt widzenia i w moim spektaklu pokazuję, jak głęboko sięgają Mozart z Da Ponte w swojej krytyce obłudy i podłości, jakiej dopuszcza się świat męski wobec kobiet.
Perfidia ich pomysłu polega bowiem nie na przebierance, tylko na jednoczesnej zamianie partnerów. To znaczy, że każdy z panów świadomie i bezkarnie uwodzi narzeczoną kolegi. Założyłem, że nie ma żadnych szans, żeby nie zostali rozpoznani. A więc cała gra jest prowadzona świadomie. Początkowo kobiety bronią się przed zabawą. Jedna opiera się krócej, druga dłużej, zgodnie ze swoim temperamentem seksualnym. Gra doprowadza obie siostry do przekonania, że zamiana jest zgodna z ich prawdziwymi skłonnościami. A więc początkowe ustalenie „kto z kim” okazało się błędne. Teraz wyjaśniło się, kto z kim powinien spędzić życie. Ale nagle gra się kończy i mężczyźni chcą powrócić do wersji oficjalnej.
Mają pretensje do kobiet, chociaż sami zainicjowali grę i brali w niej udział bez skrupułów. W mojej ocenie są podli i ich stwierdzenie tytułowe, że „tak czynią wszystkie” jest bezczelne. Żeby ten sens wydobyć z konwencji wesołej zabawy, poczyniliśmy w naszej inscenizacji pewne zabiegi interpretacyjne. Uważam, że nie naruszają intencji twórców opery, lecz przybliżają je widzom wychowanym w innej obyczajowości i obeznanym z wieloma gorzkimi prawdami o ludzkich skłonnościach, które w epoce Mozarta nie mogły być przedmiotem publicznych rozważań. Mój spektakl jest przeciwko libertynom i rozpustnikom, którzy swoje zepsucie i pogardę dla kobiet ubierają w filozoficzne tezy i mądrości mające świadczyć o doświadczeniu, a tak naprawdę są efektem narastającej impotencji i poczucia odrzucenia. To oni psują młodych tęskniących za czystą miłością.
To oni manipulują wartościami w świecie sztuki i refleksji nad człowiekiem, odbierając nam nadzieję na pozytywny wymiar ludzkich uczuć. To oni z seksu czynią fałszywą religię i prawdę ostateczną, od której nie ma odwołania. Twierdzą, że zabawa jest w życiu dobrem najwyższym, a powaga miłości jest śmieszna i żałosna […] – świntuchy głoszące ich żałosną prawdę o kobietach, które traktują jak przedmioty pozbawione indywidualności i godności. Bywa niestety, że czuję się jednym z nich. Ten spektakl jest więc również moim wyznaniem skruchy i formą przeprosin za podłe myśli i uczynki. Ktoś może powiedzieć, że opera nie jest miejscem na osobiste porachunki. Ale opera jest teatrem, a to już jest miejsce, w którym osobiste wyznania są fundamentem.”
Marek Weiss
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Teatr La M.ort HamletMaszyna
13 grudnia 2012 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 867teatr
Jubileusz 50-lecia Piotra Bałtroczyka
13 grudnia 2012 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
240 562teatr
Teatr La M.ort NASTĘPNI
12 grudnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 494teatr
Następni Teatr la M.ort
12 grudnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 356teatr
Audycja
10 grudnia 2012 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 242teatr
Teatr Strefa Ciszy RE//MIX Akademia Ruchu
9 grudnia 2012 - 19:00
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
18 891teatr
Grudniowa Artystyczna Niedziela z Mamą i Tatą
9 grudnia 2012 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
18 162teatr
Teatrzyk kukiełkowy Kasia i Basia 9.12.2012/ t-bar Dilmah W-wa ul. Szpitalna 5
9 grudnia 2012 - 11:30, 12:15
t-Bar Dilmah
ul. Szpitalna 5 Warszawa
18 901teatr
Gwiazda i ja
9 grudnia 2012 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
18 681teatr
Słomiany Wdowiec
9 grudnia 2012 - 19:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
19 195teatr
impreza dla dzieci z cyklu Podróżniczek
9 grudnia 2012 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 015teatr
Spektakl muzyczno-teatralny CAFE MELANCHOLIA”
9 grudnia 2012 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
18 094teatr
Nad kolorową rzeczką
8 grudnia 2012 - 12:00, 14:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
18 349teatr
Masakra Paryska
8 grudnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
19 636teatr
Najpiękniejsze bajki baletowe
8 grudnia 2012 - 11:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
18 497teatr
Dobry wieczór kawalerski
7 grudnia 2012 - 19:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
99 267teatr
Zapis Automatyczny
6 grudnia 2012 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
18 370teatr


























