"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 2 kwietnia 2023, niedziela» 18:00
- 1 kwietnia 2023, sobota» 19:00
- 31 marca 2023, piątek» 19:00

UWAGA! Spektakl dla widzów dorosłych!!!
W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Adam Zaremba
Donna Anna – Gabriela Legun
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Paulina Janczaruk-Czarnecka
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
KUBA WNUK
OPIS
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Kassandra w Teatrze na Bielanach
14 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 249teatr
Najpiękniejsze bajki baletowe
14 października 2012 - 11:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
17 475teatr
NAJPIĘKNIEJSZE BAJKI BALETOWE
14 października 2012 - 11:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
17 614teatr
KOBIECY KONSEKWENTNY
13 października 2012 - 19:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
17 997teatr
Na granicy – spektakl improwizowany na żywo
13 października 2012 - 19:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
17 503teatr
SALKA MYŚLIWSKA
13 października 2012 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
17 594teatr
IMPRO COMBAT, czyli AFRONT vs. AFRONT
12 października 2012 - 19:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
17 436teatr
Boski romans
11 października 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
17 403teatr
Grupa Improwizacji Teatralnej Hofesinka w Pszczole!
9 października 2012 - 20:00
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
17 971teatr
Masz technikę? - PODAJ DALEJ!
9 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
17 669teatr
„Życie w zasięgu ręki” w reżyserii Marcina Kwaśnego
7 października 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 135teatr
Księga Raju
7 października 2012 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 190teatr
Białołęcka Scena dla Dzieci: „Bajkowa mozaika”
7 października 2012 - 13:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
17 129teatr
Łowcy.B
7 października 2012 - 17:00
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
17 828teatr
Książę i żebrak
7 października 2012 - 12:00
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
18 212teatr
Kabaret Łowcy.b
7 października 2012 - 17:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
17 999teatr
Kompleks Portnoya
7 października 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
17 513teatr





























