"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 2 kwietnia 2023, niedziela» 18:00
- 1 kwietnia 2023, sobota» 19:00
- 31 marca 2023, piątek» 19:00

UWAGA! Spektakl dla widzów dorosłych!!!
W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Adam Zaremba
Donna Anna – Gabriela Legun
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Paulina Janczaruk-Czarnecka
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
KUBA WNUK
OPIS
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Szewczyk Dratewka
9 listopada 2011 - 10:00, 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
17 427teatr
Szałaputki
9 listopada 2011 - 10:00, 12:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
16 977teatr
Mur
8 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 845teatr
Koniec
8 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
17 622teatr
Starucha
7 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
17 349teatr
Arszenik
7 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
17 062teatr
Solo&Duo x 3
6 listopada 2011 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
19 748teatr
1 URODZINY LASU RĄK
od: 5 listopada 2011 do: 6 listopada 2011
LAS RĄK Laboratorium Rękodzieł
Hoża 41 dom. 100 Warszawa
17 719teatr
Spektakl Hiob w Teatrze na Bielanach
od: 3 listopada 2011 do: 6 listopada 2011
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 950teatr
TEATRANKI
6 listopada 2011 - 10:00, 12:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
17 180teatr
Szczęśliwe dni. Końcówka reż. Antoni Libera
6 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 429teatr
Gran operita
6 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
17 538teatr
Daszeńka czyli żywot szczeniaka
6 listopada 2011 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
17 098teatr
Szczęśliwe dni/Końcówka
6 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 278teatr
Les Misérables
6 listopada 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
18 694teatr
Ja 3 Ja do trzeciej czyli dwa do jednego
6 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
18 089teatr
Kwadrat w szafie
5 listopada 2011 - 20:00jest więcej terminów
TEATR DRUGA STREFA
Magazynowa 14a Warszawa
17 428teatr