INFORMACJA:
Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 marca 2023, niedziela» 18:00
- 25 marca 2023, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Dr. Dolittle i jego zwierzęta
29 listopada 2011 - 10:00, 12:15jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
17 456teatr
Facet mojej żony
28 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 316teatr
Głuchoniemoc
28 listopada 2011 - 18:30jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
17 282teatr
Jabłko
28 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
18 593teatr
Prezent urodzinowy
28 listopada 2011 - 17:00, 20:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
18 513teatr
W SAMO POŁUDNIE Z MELPOMENĄ
27 listopada 2011 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
17 013teatr
Zanurz się w atmosferę starej Warszawy razem z nami!
27 listopada 2011 - 17:00, 19:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
17 377teatr
ZWYKI
od: 26 listopada 2011 do: 27 listopada 2011
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 624teatr
Dwie Godziny dla Rodziny
27 listopada 2011 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 210teatr
Premiera sztuki „Zamknięty Świat”
27 listopada 2011 - 19:00
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
17 340teatr
ILUZJE
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
18 335teatr
1666
27 listopada 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 202teatr
Wodzirej
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 521teatr
Lawrence & Holloman
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
17 658teatr
Między nami dobrze jest
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
17 738teatr
Rozmowy w parku
27 listopada 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
17 295teatr
Merlin. Inna historia
27 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Scena Laboratorium Dramatu
Olesińska 21 Warszawa
18 085teatr