Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 marca 2023, niedziela» 18:00
- 25 marca 2023, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
O północy przybyłem do Widawy, czyli Opis Obyczajów 3
17 marca 2012 - 17:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
18 289teatr
Ballada o Wołyniu
16 marca 2012 - 12:00jest więcej terminów
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania
ul. Pawia 55 Warszawa
17 896teatr
O północy przybyłem do Widawy, czyli Opis Obyczajów 3
16 marca 2012 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 760teatr
TOMEK JACHIMEK Stand Up Show w Chwili
15 marca 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
18 204teatr
Kwartet
15 marca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 374teatr
TEATRANKI KRYZYSOWE
11 marca 2012 - 10:00, 12:00
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1 Warszawa
18 098teatr
Domisie
11 marca 2012 - 11:00, 13:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
17 744teatr
„Szalone Królestwo”
10 marca 2012 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 247teatr
Tercet
10 marca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 429teatr
Kabaretowy Dzień Kobiet
10 marca 2012 - 18:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
18 623teatr
3. Kabaretowy Dzień Kobiet
10 marca 2012 - 18:00
Pałac Kultury i Nauki - Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
18 437teatr
KLANCYK na Ursynowie
9 marca 2012 - 20:00
Cafe Roskosz
Wiolinowa 2a Warszawa
17 444teatr
Król kier znów na wylocie
9 marca 2012 - 19:00
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
17 199teatr
Kabaret pod Wyrwigroszem
9 marca 2012 - 19:30
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
17 425teatr
Lady Baba kabaret na dzień kobiet!
8 marca 2012 - 19:00
Restauracja Kresowiak
al. Wilanowska 43 c Warszawa
17 815teatr
Taśma
8 marca 2012 - 19:00
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
18 145teatr
W/RESTLESS
8 marca 2012 - 19:30
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
17 365teatr