„Company” / Stephen Sondheim
- 10 grudnia 2022, sobota» 19:00
- 9 grudnia 2022, piątek» 19:00
- 4 grudnia 2022, niedziela» 18:00
- 3 grudnia 2022, sobota» 19:00
- 2 grudnia 2022, piątek» 19:00

Stephen Sondheim
Company
Libretto | George Furth
Tłumaczenie | Maciej Glaza
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Szymuś
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Ewa Minge
Choreografia: Inga Pilchowska
Reżyseria światła: Dawid Karolak
Multimedia: Karolina Jacewicz
Asystent reżysera: Rafał Supiński
Obsada:
ROBERT/BOBBY: Janusz Kruciński / Miłosz Gałaj
SARA: Marta Burdynowicz / Ewa Puchalska
HARRY: Maciej Miecznikowski / Rafał Supiński
SUSAN: Anna Sroka-Hryń / Dorota Solecka
PETER: Przemysław Glapiński / Łukasz Górczyński
JENNY: Bogumiła Dziel-Wawrowska / Sylwia Stępień
DAVID: Wojciech Stolorz / Łukasz Geryń
AMY: Anastazja Simińska / Monika Łopuszyńska
PAUL: Andrzej Skorupa / Jakub Pawlik
JOANNE: Alicja Węgorzewska / Ewelina Rzezińska
LARRY: Zbigniew Konopka / Marek Sadowski
MARTHA: Iga Caban / Magdalena Pikuła
KATHY: Paulina Janczak / Aleksandra Biskot
APRIL: Aleksandra Borkiewicz / Karolina Trojanowska
ANIOŁ: Paulina Łysikowska
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Baletowy
Ewelina Kruk, Dominika Lewandowska, Joanna Lichorowicz-Greś, Wiktoria Ratyńska, Paulina Wojtkowska, Marta Żabka, Joanna Kierzkowska
Dyrygent:
Tomasz Szymuś
Company – musical, który wspaniale przechodzi próbę czasu
„Company” jeden z największych broadwayowskich hitów, to amerykański musical zaliczany do kanonu gatunku, bazujący na libretcie George’a Furtha, na tle całego gigantycznego dorobku Stephena Sondheima o tyle szczególny, że zarówno muzyka jak i warstwa tekstowa są autorstwa twórcy dzieła. Co więcej musical ten, uznawany za jeden z pierwszych społecznie zaangażowanych, nie stracił nic na aktualności przez pół wieku od swej prapremiery w 1970 roku. A warto wiedzieć, że otrzymał wówczas 14 nominacji do najważniejszej broadwayowskiej nagrody Tony, ostatecznie zdobywając 6 statuetek. W ślad za sukcesem scenicznym poszły liczne znakomite recenzje prasowe w wiodących mediach. Jonathan Mandell, jeden z najbardziej wpływowych krytyków Broadway, uznał „Company” za dzieło nasycona mistrzowskimi tekstami, a recenzując grudniowe wznowienie w Nowym Jorku (2021, Teatr Ethel Barrymore, czwarte nowojorskie w historii musicalu) pokusił się o stwierdzenie, że jest to: kilkanaście piosenek z jednymi z najmądrzejszych tekstów w historii teatru muzycznego. Partytura jest znakomita.
Fabuła „Company” obraca się wokół Roberta, przystojnego i lubianego samotnego mężczyzny, pięciu małżeństw, które są jego najlepszymi przyjaciółmi, jak również trzech jego dziewczyn. O ile klasyczny musical zbudowany jest w oparciu o jednolitą fabułę, a my jesteśmy świadkami linearnego rozwoju akcji, to tutaj dostajemy niezależne wątki ściśle związane z poszczególnymi małżeństwami czy partnerkami bohatera, a wszystkie połączone są ze sobą obchodami kolejnych urodzin Roberta. Jak ujął to Sondheim: są to ludzie z klasy średniej z problemami klasy średniej.
Charles Isherwood z „Broadway News’’ idzie w interpretacji dalej:
Ogólnie rzecz biorąc, Company to muzyczna medytacja nad emocjonalną ambiwalencją, poczuciem, że „droga, której nie wybrałeś” – cytując samego Sondheima – mogła być lepsza niż ta, na której jesteś. Praktycznie wszystkie zamężne postacie zadają pytania dotyczące decyzji, które podjęły – w szczególności wyboru, aby powierzyć swoje życie swoim małżonkom – i dla większości z nich odpowiedzi na te pytania zawsze pozostaną nieuchwytne lub niejednoznaczne.
Ilekroć musical powraca na teatralny afisz, czy to w Stanach Zjednoczonych czy na londyńskim West Endzie, budzi zdumienie aktualnością swojej treści, nieprzemijającym charakterem ludzkich rozterek. To, co w 1970 roku szokowało formalnie, bowiem musical przeciwstawił się konwencji będąc ciągiem zszytych pozornie samoistnych jednoaktowych sztuk, jest dzisiaj jego znakiem rozpoznawczym. Główny bohater rozważa zalety i wady relacji swojego wewnętrznego kręgu, stopniowo dochodząc do wniosku, że istnieje więcej powodów, aby otworzyć się na miłość i zaangażowanie, niż pozostać samemu. Czy zatem ostatecznie wygrywa optymizm? Z tym pytaniem widz pozostaje sam ze sobą.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
„Histerie miłosne”- komedia lekko obyczajowa
12 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 758teatr
KOMPLEKS PORTNOYA
11 listopada 2012 - 19:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
18 460teatr
Nō
11 listopada 2012 - 18:00
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
17 759teatr
Facet mojej żony
11 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 418teatr
SALKA MYŚLIWSKA
11 listopada 2012 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
17 763teatr
Kassandra w Teatrze na Bielanach
11 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 198teatr
„Linia Powrotu”
10 listopada 2012 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
18 239teatr
LINIA POWROTU
10 listopada 2012 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
18 243teatr
Ordonka - dziewczyna z Woli
10 listopada 2012 - 20:15jest więcej terminów
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
17 916teatr
Magiczna podróż po świecie musicali!
10 listopada 2012 - 19:30
Hala sportowo widowiskowa w Wilanowie
ul. Wiertnicza 26 Warszawa
18 291teatr
Magic Musicals – niezwykła podróż po świecie musicali
10 listopada 2012 - 19:30
Hala sportowo widowiskowa w Wilanowie
ul. Wiertnicza 26 Warszawa
18 251teatr
Akompaniator w Teatrze Syrena
9 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
17 932teatr
Jan Pietrzak
9 listopada 2012 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
18 381teatr
Baśnie.
9 listopada 2012 - 11:00jest więcej terminów
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
17 834teatr
Zniewolony umysł w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
7 listopada 2012 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
18 275teatr
AB OVO listopadowo w Chwili
7 listopada 2012 - 19:19
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
18 077teatr
Moja NINA
7 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
32 469teatr