Castor et Pollux / Jean-Philippe Rameau
- 13 listopada 2022, niedziela» 18:00
- 12 listopada 2022, sobota» 19:00
- 10 listopada 2022, czwartek» 19:00

XI Festiwal Oper Barokowych
Jean-Philippe Rameau "Castor et Pollux"
UWAGA! W czasie trwania spektaklu będą dwukrotnie użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Libretto: Pierre-Joseph Bernard
Reżyseria i choreografia: Deda Cristina Colonna
Kierownictwo muzyczne: Benjamin Bayl
Scenografia, kostiumy i światło: Francesco Vitali
Czas trwania: 140 minut, 1 przerwa
Obsada:
Castor: Kieran White
Pollux: Kamil Zdebel
Télaïre: Tosca Rousseau
Phoebé: Anna Werecka-Gryć
Jupiter: Dawid Biwo
Le Grand Prêtre de Jupiter: Wojciech Sztyk
Cléone/Une Ombre Heureuse/Une suivante d’Hébé: Joanna Radziszewska
Un Athlète/Mercure/Un Spartiate: Aleksander Rewiński
Tancerze: Alberto Arcos, Noah Hellwig, Aleksandra Pawluczuk, Dominik Skorek, Joanna Lichorowicz-Greś, Sławomir Greś, Elisa Bermejo Gómez, Valerie Lauer
Klawesyn: Ewa Mrowca
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery KameralnejKierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Animacje: Giardino Artlab22 Milan
Multimedia mapping: Pro4Media Warsaw
Dyrygent Benjamin Bayl
Opera to synergia instrumentalnej wirtuozerii, śpiewu, dramatu, tańca, sztuk plastycznych, a w wypadku arcydzieła Jeana-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”, można też mówić o synergii antyku, ezoteryki, kabały i… astronomii. Z perspektywy wieków możemy śmiało uznać, że mamy do czynienia ze sztuką, która z racji na wielopłaszczyznowość, uniwersalne potraktowanie mitologii jako klucza do ponadczasowego ukazania ludzkiej natury, zmusza nas do refleksji nie tracąc nic z aktualności. Aktualności w ujęciu XVIII-wiecznym jak i współczesnym.
Po ogromnym sukcesie, jakim dla warszawskich kameralistów była premiera opery „Armide”, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd zaprosiła do współpracy przy kolejnej dużej produkcji ten sam tandem włoskich realizatorów. To ponownie Deda Cristina Colonna i Francesco Vitali stanęli za wystawieniem w Warszawie operę Jeana-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”.
Moja wizja inscenizacji i choreografii „Castor et Pollux” w Warszawskiej Operze Kameralnej jest odczytaniem libretta przez pryzmat ezoterycznej astronomii, opisaniem fabuły jako osobistej podróży człowieka od targanych nim wewnętrznych sprzeczności, po podbój ludzkiej świadomości, natury jako harmonii kontrastujących ze sobą sił. Przedstawione postacie dramatu będą mieć swoje odpowiedniki z Wielkich Arkanach Tarota. Więcej nie zdradzam – mówi Deda Cristina Colonna.
Poprzez postacie Dioskurów, w mitologii rzymskiej funkcjonujących jako Kastorowie, Deda Cristina Colonna chce w swej wizji ukazać cechy ludzkie na zasadach ich naturalnego kontrastu, niejednokrotnie przeciwstawiając sobie cechy ludzkie z boskimi. Będzie więc miejsce na ukazanie bezgranicznej przyjaźni, ale też i pustki po odejściu bliskiej osoby, radości i jej opozycyjnego bieguna – żałoby.
Jean-Philippe Rameau przedstawił światu operę „Castor et Pollux” w paryskiej Académie Royale de Musique 24 października 1737 roku. W ciągu dwóch miesięcy dzieło wystawiono 21 razy, a dzięki wersji zrewidowanej przez samego kompozytora i wystawionej 11 stycznia 1754 roku „Castor et Pollux” został wykonany w latach 1737-1785 254 razy, zyskując miano arcydziełem opery francuskiej.
Warszawska wizja to swoiste signum temporis, czyli hołd dla sztuki z pełnym poszanowaniem tradycji, w tym tej najważniejszej – wykonawczej, zbudowanej na fundamencie interpretacji historycznie poinformowanej z wykorzystaniem orkiestry instrumentów dawnych oraz śpiewaków swobodnie operujących technikami typowymi dla baroku. Natomiast to, co interpretacyjnie dogłębne zostało dopełnione współczesnymi technologiami scenicznymi na miarę XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem multimediów, co sprawia, że de facto zostały przełamane chociażby tak prozaiczne bariery jak przestrzeni i perspektywy. To nowy głos w interpretacji barokowego kanonu, z jednej strony ukłon dla wielowiekowej tradycji przy jednoczesnym odważnym zapatrzeniu w to co tu i teraz, oraz to, co czeka operę za przysłowiowym rogiem. Jedno jest pewne, to pozycja obowiązkowa dla każdego melomana.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Bajkotworek i bajek pełen worek
26 kwietnia 2014 - 12:00
Państwomiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
19 390teatr
Lis Witalis w Teatrze Druga Strefa
26 kwietnia 2014 -
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
19 569teatr
"Teatralia 2014" Przegląd Dziecięcych i Młodzieżowych Zespołów Teatralnych ( zgłoszenia do 9 kwietnia)
od: 25 kwietnia 2014 do: 26 kwietnia 2014
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
20 495teatr
Klancyk feat. Marcin Masecki
26 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 902teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 26.04
26 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
20 853teatr
"Lis Witalis" Jan Brzechwa , reż. Dorota Bagiński w Teatrze Druga Strefa w Warszawie - PREMIERA
26 kwietnia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
22 729teatr
Człowiek, który nie umiał odejść - 25 kwietnia w Teatrze Druga Strefa
25 kwietnia 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
19 541teatr
Spektakl Katy Juhasz (Węgry) "Warm-up" 25.04
25 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Tańca Zawirowania przy Starej Prochowni
Boleść 2 Warszawa
20 378teatr
Spektakl muzyczny "Byłem w Ameryce" (25 kwietnia)
25 kwietnia 2014 - 20:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
19 652teatr
Karol Kopiec „Dwa”
25 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 712teatr
"CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ" Jarosław Jakubowski, reż. Sylwester Biraga
25 kwietnia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
21 872teatr
Mój boski rozwód w Teatrze Druga Strefa - 23 i 24 kwietnia
24 kwietnia 2014 - jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
19 573teatr
Improwizowane słuchowisko feat. Miron Grzegorkiewicz
24 kwietnia 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 572teatr
„MÓJ BOSKI ROZWÓD” Geraldine Aron w reżyserii Jerzego Gruzy w Teatrze Druga Strefa w Warszawie
24 kwietnia 2014 - jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
23 904teatr
Łukasz Jakóbiak zaimprowizuje na 4. urodzinach Ab Ovo
23 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
22 296teatr
Przystanek poezja. Icchak Kacenelson - Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie
23 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 377teatr
O karpiu, kozie i trąbce, która gasiła pożary
23 kwietnia 2014 - 12:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
19 430teatr


























