INFORMACJA:

KAMIENIAK | MOSS | ROSSINI | MOZART
- 10 września 2022, sobota» 19:00

Wykonawcy
Anna Krzysztofik-Buczyńska | klawesyn
Piotr Baron | saksofon
Krzysztof Jakowicz | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Tomasz Kamieniak
Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 78
Piotr Moss
Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę
PRAWYKONANIE
Gioacchino Rossini
Uwertura do opery „Semiramida”
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert skrzypcowy D-dur KV 211
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „...zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.
Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Innym nowym utworem programu będzie Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) Tomasza Kamieniaka, wszechstronnie wykształconego i nagradzanego kompozytora i pianisty – w tej drugiej roli szczególnie ważne jest dla artysty przypominanie twórczości zapomnianych kompozytorów XIX wieku, m.in. Charlesa Alkana. Jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert klawesynowy został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany).
Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.
Opera Semiramide, aż trzydziesta czwarta w dorobku Rossiniego, powstała dla weneckiego teatru La Fenice i miała tam swą premierę w roku 1823. Sukces dzieła w konwencji seria okazał się jednak umiarkowany, wenecjanie w owym czasie gustowali raczej w lekkich buffe. Z czasem jednak opera zdobyła popularność i uznanie, szczególnie często zaś wykonuje się efektowną uwerturę, której tematy antycypują motywy pojawiające się w węzłowych momentach dramatycznej akcji.
Wszystkie koncerty skrzypcowe Mozarta (znanych jest dziś pięć o pewnej atrybucji – możliwe, że było ich więcej) powstały w młodzieńczym okresie jego pracy w Salzburgu i najpewniej z myślą o własnych występach – genialny muzyk słynął później jako pianista-wirtuoz, ale z powodzeniem grał też na skrzypcach i altówce. Znamy datę powstania Koncertu D-dur, drugiego z tej grupy, którą zapisał sam dziewiętnastoletni autor: 14 czerwca 1775. To pełne wdzięku dzieło należy do rzadziej wykonywanych (w porównaniu np. z popularnymi koncertami A dur i G dur), tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje Krzysztof Jakowicz. Od ponad sześciu dekad (!) pozostaje on jednym z najaktywniejszych i najsławniejszych polskich skrzypków – do jego pierwszych sukcesów należało I miejsce w Konkursie im. Eugène Ysaÿe’a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu w 1959 roku. Występuje odtąd w roli solisty i kameralisty na estradach całego globu w niezwykle wszechstronnym repertuarze, znajduje też czas na pracę pedagogiczną, także jego dokonania w tej roli są oceniane niezwykle wysoko.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Koncert niebiletowany, szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio – Dwójka, Presto, polmic.pl

Oldskul Vibes by DJ Arqsh
5 lutego 2010 - 21:00
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
16 701muzyka
SQUEEZE THAT! B-day Edition
5 lutego 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 270muzyka
DDR Disco Dance Revolution @ Hydrozagadka
5 lutego 2010 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
16 272muzyka
2000 Dirty Djs - Old Kitch Never Dies
5 lutego 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 124muzyka
Isolate Sick People 3
5 lutego 2010 - 22:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
16 690muzyka
FonoBar oraz Punkt & Radio Luxembourg
5 lutego 2010 - 20:00
FonoBar&P..RL
Górczewska67 Warszawa
16 892muzyka
EMOQ QUARTET
5 lutego 2010 - 20:00
SKWER Filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
ul. Krakowskie Przedmiescie 60 A Warszawa
17 250muzyka
Karaoke & L.A.Discoteque
4 lutego 2010 - 21:00
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
16 739muzyka
Koncert kwartetu LUTOSŁAWSKI QUARTET
4 lutego 2010 - 19:00
Restauracja i Klub Argentina
Sandomierska 13 róg Rejtana Warszawa
17 755muzyka
Singiel Party, Speed Dating & Chippendales Show
4 lutego 2010 - 20:30
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
16 487muzyka
Rękopisy
5 stycznia 2010 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 508muzyka
W TANCBUDZIE TANGO
3 lutego 2010 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 089muzyka
UK Subs oraz The Vibrators
3 lutego 2010 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
16 715muzyka
Marcin Różycki
2 lutego 2010 - 20:00
W oparach absurdu
Ul. Ząbkowska. 6 Warszawa
16 858muzyka
PEPSI ROCKS! presents Partizan
2 lutego 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 128muzyka
Zespół PARTIZAN w Hard Rock Cafe!
2 lutego 2010 - 18:37
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 171muzyka
THE DOORSZ w PRZECHYŁACH
2 lutego 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 191muzyka
