INFORMACJA:
BEETHOVEN | SCHUMANN | LUTOSŁAWSKI INAUGURACJA SEZONU 2022/2023 Koncert jubileuszowy z okazji 15-lecia Sinfonii Iuventus
- 3 września 2022, sobota» 19:00

Honorowy patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Prof. dr. hab. Piotra Glińskiego
3 września 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Wykonawcy
Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Pijarowski | dyrygent
Program
Ludwig van Beethoven – Uwertura Leonora III op. 72 b
Robert Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę
Sezon, który otwieramy tym koncertem, jest dla nas szczególnie ważny, gdyż wchodzimy nim w piętnasty rok naszej aktywności! Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich, i została powołana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozporządzeniem z 1 października 2007 roku. Te lata potwierdzają, jak ważny i potrzebny był to projekt i jak wysoką pozycję zdobył nasz zespół w tym czasie, dając możliwość rozwoju bardzo wielu młodym muzykom, satysfakcję z prezentowania ciekawego i oryginalnego repertuaru oraz radość publiczności koncertów i słuchaczom naszych nagrań.
Sztuka operowa zawsze fascynowała Beethovena, jednak długo nie mógł znaleźć odpowiedniego libretta. Jedynym pomysłem, który doczekał się realizacji, był tekst na motywach dramatu Jeana Nicolasa Bouilly’ego Léonore, ou l'amour conjugal opowiadającego dzieje małżonków, Leonory i Florestana, niesłusznie uwięzionego i brawurowo uratowanego przez żonę. Owa podniosła apoteoza miłości małżeńskiej i zarazem umiłowania wolności została przez Beethovena opracowana w formie singspielu z mówionymi dialogami, w warstwie zaś muzycznej nawiązuje do stylu wielkiej, patetycznej opery francuskiej z czasów porewolucyjnych. Autor przerabiał swą Leonorę kilkukrotnie, aż wreszcie ostatnia rewizja (w której pojawił się tytuł Fidelio) z roku 1814 odniosła upragniony sukces. Śladem licznych wariantów są aż cztery uwertury do opery, z których szczególną popularnością cieszy się Leonora III ze sławnym „militarnym” solem trąbki oraz ostatnia – Fidelio.
O ile Koncert fortepianowy a-moll (1845) Roberta Schumanna stał się dziełem dla swej epoki wręcz emblematycznym, to jego Koncert wiolonczelowy a-moll przyjęto w chwili premiery (dopiero w roku 1860, cztery lata po śmierci autora; solistą był Ludwig Ebert) z mieszanymi uczuciami. Dzieło zaskakiwało ówczesnych słuchaczy ekstrawagancką formą i niezwykłą, wybujałą ekspresją. Schumann rozwija tu idee obecne w koncercie fortepianowym i symfoniach, poszukując metod podkreślania integralności cyklicznej formy (wykonywanej attaca, bez przerw między częściami). Jak w przypadku wielu dzieł „profetycznych”, wybiegających poza konwencje swej epoki, także Koncert wiolonczelowy doceniono po latach, gdy nowe nurty całkowicie odmieniły perspektywę jego recepcji – choć i dziś to niezwykle piękne dzieło ustępuje popularnością innym koncertom na ten instrument. Solistą inauguracyjnego koncertu będzie Tomasz Strahl, należący do najwyżej cenionych wiolonczelistów swego pokolenia, szczycący się wspaniałymi osiągnięciami koncertowymi i fonograficznymi. Studiował w klasie wiolonczeli Kazimierza Michalika w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył w 1989. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. W 1991 roku został laureatem pierwszej nagrody V Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii. Jest wykładowcą akademickim, prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą.
Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Zamówiony przez Witolda Rowickiego w 1950 roku, został ukończony po czterech latach. Kompozytorem miotały wątpliwości i rozterki – utwór „na motywach ludowych” miał się wpisywać w preferowany w ponurych czasach socrealizmu nurt folklorystyczny, ale jego polityczny kontekst był Lutosławskiemu skrajnie obcy. Stworzył więc dzieło niezależne od tych postulatów, rozwijające raczej najlepsze idee artystycznej sublimacji folkloru, obecne także przecież w klasycyzującej muzyce okresu międzywojennego. W późniejszych latach wypowiadał się o swym Koncercie z dystansem, a jego artystyczna droga podążyła w zupełnie innym kierunku, lecz żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie publiczności i dyrygentów.
Prowadzący koncert Marek Pijarowski to jeden z czołowych polskich dyrygentów, aktywny na wielu krajowych i międzynarodowych estradach, ceniony jako pedagog i juror konkursów, mający w dorobku bogate portfolio cenionych nagrań. Po studiach w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Tadeusza Strugały doskonalił swe umiejętności w Weimarze u Arvida Jansonsa oraz w Wiedniu, u Carla Österreichera. W 1975 otrzymał stanowisko drugiego dyrygenta, od 1980 do 2002 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Wrocławskiej, a w latach 2007-2021 – dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. W 2021 roku obchodził Jubileusz 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej. [pmac]
Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety dostępne w serwisach biletowych: Polskie Radio – Bilety24, eBilety, oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio – Dwójka, Presto, polmic.pl
I MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL CHÓRALNY
28 maja 2010 - 19:00
BAZYLIKA ŚW. KRZYŻA
Krakowskie Przedmieście Warszawa
18 610muzyka
WBW Microphone Masters VIII
28 maja 2010 - 19:00
HARLEM
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 880muzyka
Koncert zespołu Wyciągnięci z Mesy w Tavernie 10B
28 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
18 389muzyka
HELLBILLY OVER EUROPE
od: 27 maja 2010 do: 28 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 762muzyka
Koncerty w Projektorze
28 maja 2010 - 19:11jest więcej terminów
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
19 270muzyka
Wszystko za Disco
28 maja 2010 - 21:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
18 514muzyka
Rafineria
27 maja 2010 - 19:30
Jazzownia Liberalna
Jezuicka 1/3 Warszawa
18 286muzyka
SOUL FOOD JAM 4 JAMES – koncert charytatywny 27.05 w Coco de Oro
27 maja 2010 - 21:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
18 840muzyka
Młode Wyjce w Przechyłach
27 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 311muzyka
Koncert zespołu THE DOORSZ w Tavernie 10 B
27 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
18 157muzyka
SINGLE PARTY!
27 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 761muzyka
Czwartkowe Single Party
27 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 464muzyka
Koncert z okazji Dnia Matki
26 maja 2010 - 20:20
-
Krakowskie Przedmieście 13 Warszawa
17 936muzyka
Rockin The Boat w Przechyłach
26 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
17 973muzyka
Koncert zespołu DO DOMU! w Tavernie 10B
26 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
18 284muzyka
Środa z karaoke!
26 maja 2010 - 20:00jest więcej terminów
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 430muzyka
Kryzys
25 maja 2010 - 21:00
Centralny BASEN Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
18 590muzyka

























