„Orfeusz i Eurydyka” (Orfeo ed Euridice) – Ch. W. Gluck
- 26 października 2022, środa» 19:00
- 25 października 2022, wtorek» 11:00

XI Festiwal Oper Barokowych
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Christoph Willibald Gluck
Orfeusz i Eurydyka
Azione teatrale per musica w trzech aktach (wersja wiedeńska 1762) w oryginalnej wersji językowej
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.)
Kompozytor | Christoph Willibald Gluck
Libretto | Ranieri de’ Calzabigi
Premiera | 2 marca 2019 r.
Reżyseria: Magdalena Piekorz
Laureatka Złotego Lwa na 29. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2004, za film „Pręgi”, Polski kandydat do Oscara w kategorii film nieanglojęzyczny)
Kierownictwo muzyczne: Stefan Plewniak
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński
Twórcy scenografii do „Zimnej Wojny” (3 nominacje do Oscara 2019 – Najlepszy Film nieanglojęzyczny, Reżyseria, Zdjęcia) i „Idy” (Film zdobył Oscara dla Najlepszego Filmu nieanglojęzycznego w 2015 roku)
OBSADA:
Orfeusz: Artur Janda
Eurydyka: Maria Domżał
Amor: Sylwia Stępień
Tancerze
Natalia Dinges, Agnieszka Konopka, Krzysztof Łuczak, Stanisław Bulder, Krystian Łysoń, Zuzanna Kasprzyk, Jarosław Mysona, Kinga Duda, Aleksander Kopański, Magdalena Fejdasz
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej – Kierownik Zespołu Wokalnego Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsovie
Klawesyn – Ewa Mrowca
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria świateł: Paweł Murlik
Multimedia: Hektor Werios
Asystent reżysera: Bartosz Buława
Asystent choreografa: Natalia Dinges
Dyrygent: Stefan Plewniak
„Orfeusz i Eurydyka” począwszy od swej premiery 5 października 1762 roku na deskach wiedeńskiego Burgtheater, udanie, podbija serca melomanów, krocząc przez kolejne sceny operowe świata. Można mówić tu śmiało o ścisłym kanonie gatunku.
Polska premiera „Orfeusza i Eurydyki” miała miejsce czternaście lat po wiedeńskiej prapremierze (1776 r.) i dwa lata po wystawieniu paryskim, które pokazało światu nową wersję dzieła. Tą najistotniejszą zmiana było odejście od angażowania do głównej partii kastrata, a powierzenie jej zgodnie z ówczesną modą tenorowi. O popularności i ponadczasowym pięknie dzieła świadczy fakt, że doczekało się ono znakomitej adaptacji samego Hectora Berlioza, który doprowadził nawet do powstania nowej, włoskojęzycznej wersji, ta zaś podbiła czołowe sceny Włoch (z La Scalą włącznie), a prowadzona przez Arturo Toscaniniego, zachwyciła melomanów nowojorskiej Metropolitan Opera. Popularność dzieła wśród gigantów sztuki dyrygenckiej, to również miara jego artystycznej potęgi. Stąd warto wspomnieć, że by poprowadzić „Orfeusza i Eurydykę” za pulpitem dyrygenckim stawali tacy giganci kapelmistrzowskiego fachu jak: Bruno Walter, Pierre Monteux i Wilhelm Furtwängler. Natomiast samo dzieło w imię osiągnięcia realizmu scenicznego, doczekało się z czasem kolejne nowej wersji, w której główna partia męska została dedykowana barytonowi. Paradoksalnie mnogość wersji sprawiła, że na pewien czas zapomniano o tej oryginalnej, całkowicie Gluckowskiej, francuskojęzycznej. Powrócił do niej sam Fritz Reiner w londyńskiej Covent Garden (1937 r.).
Za spektaklem w Warszawskiej Operze Kameralnej stoi postać wybitna, reżyser, Magda Piekorz. To laureatka Złotego Lwa na 29. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2004 r., za film „Pręgi” – Polski kandydat do Oscara w kategorii film nieanglojęzyczny). Reżyseria „Orfeusza i Eurydyki” to jej debiut jako reżysera operowego. Jak sama mówi: „Orfeusz i Eurydyka” Christopha Willibalda Glucka to jeden z najpiękniejszych utworów muzyki klasycznej opowiadający o miłości wystawionej na wielką próbę. Orfeusz po śmierci Eurydyki, dostaje szansę by zstąpić do piekieł i przywrócić ukochaną żonę do świata żywych. Warunkiem jest jednak to, że podczas wędrówki ani razu na nią nie spojrzy. Zadanie to stawia przed nim Amor, pośrednik Jowisza. Orfeusz podejmuje próbę i schodzi do Hadesu poskramiając śpiewem piekielne Furie. Przepowiednia Amora o spotkaniu z ukochaną spełnia się. Przed nimi już tylko droga powrotna, która okaże się większym wyzwaniem niżby można przypuszczać.
Naszym pomysłem na realizację dzieła Glucka jest stworzenie wielowymiarowego spektaklu taneczno-muzycznego, który łączyć będzie klasyczną i współczesną formę wypowiedzi. Żeby oddać archetypiczny charakter utworu (utrwalonego przez tradycję mitu) w warstwie scenograficznej i kostiumowej nawiązywać będziemy do antyku. Orfeusz i Eurydyka pojawią się na scenie jako posągi, które mieć będą swoich odpowiedników wśród tancerzy (alter ego). Ci wyrażać będą ich emocje zamrożone przez przedwczesne rozstanie małżonków. Wraz z rozwojem akcji, ich postaci stawać się będą coraz bardziej ludzkie, a kulminacyjne spotkanie Orfeusza i Eurydyki pokaże, że jeśli chodzi o historię ludzkości w kwestii relacji poza kontekstem i czasem historycznym, nic się właściwie nie zmieniło.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Spektakl POWIETRZE, CZYLI RZEZCZ O KRAJU I PLANECIE
8 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 507teatr
"Zapis automatyczny" Macieja Adamczyka w Warszawie
7 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 825teatr
Zapis Automatyczny
7 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 722teatr
Opowieści Chasydów
5 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 530teatr
Król kier znów na wylocie
od: 1 lutego 2013 do: 2 lutego 2013
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
17 737teatr
Król Kier znów na wylocie
2 lutego 2013 - jest więcej terminów
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
17 479teatr
Spektakl WARIAT I ZAKONNICA
2 lutego 2013 - 20jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 317teatr
Spektakl MÓJ BOSKI ROZWÓD
28 stycznia 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 236teatr
VIII Święto Głupców
27 stycznia 2013 -
Staromiejski Dom Kultury
Rynek Starego Miasta 2 Warszawa
17 712teatr
Dla dzieci "Dwie Godziny dla Rodziny": spektakl „Bałwanek – strażnik zimy” oraz zajęcia artystyczne
27 stycznia 2013 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 204teatr
Spektakl KWINTESENCJA
26 stycznia 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 458teatr
Lataj z Krystyną - Aldona Jankowska
26 stycznia 2013 - 20:00
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
17 971teatr
Król kierznów na wylocie
od: 25 stycznia 2013 do: 26 stycznia 2013
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
17 326teatr
Lucyna w Teatrze Academia - próba otwarta
26 stycznia 2013 -
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
18 336teatr
"Salka myśliwska" Teatr AKT-em, reż. Żanna Gierasimowa
26 stycznia 2013 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
17 959teatr
Królewna Śnieżka
23 stycznia 2013 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
31 702teatr
NIŻYŃSKI
22 stycznia 2013 - jest więcej terminów
Klub Kultury Sasaka Kępa
Brukselska 23 Warszawa
17 345teatr