
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988





10 Lat MinimalnejPrawdy
6 marca 2010 - 22:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
17 590muzyka
Żanna Biczewska
6 marca 2010 - 19:00
Kościół - Ewangelicko - Augsburski - p.w. św. Trójcy
Kredytowa Warszawa
18 218muzyka
LAO CHE
6 marca 2010 - 19:00
Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
17 685muzyka
Dj Green Jesus - Rozwiąż mnie!
5 marca 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 889muzyka
SUNFLOWER CARAVAN + POWIEKI + TIME DOES KILL
5 marca 2010 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
17 557muzyka
CRAZY MISmATch NIGHT
5 marca 2010 - 21:00
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
17 319muzyka
FUNK-cje proste
5 marca 2010 - 21:00
Klub Muzyczny - INDEKS
Krakowskie Przedmieście 24Mały Dziedziniec UW Warszawa
22 098muzyka
Załoga dr.Bryga w PRZECHYŁACH
5 marca 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 975muzyka
Dzień Teściowej z Wyciągniętymi z Mesy w Tavernie 10B
5 marca 2010 - 21:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 817muzyka
COOL KIDS OF DEATH w Hydrozagadce
4 marca 2010 - 21:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
16 839muzyka
Bory w PRZECHYŁACH
4 marca 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
17 170muzyka
NuSoulCity w Jazzowni
4 marca 2010 - 19:30, 22:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
17 005muzyka
ŻEGLARZE PORTOWI w PRZECHYŁACH
3 marca 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 870muzyka
Koncert Kuby Sienkiewicza
3 marca 2010 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 204muzyka
Hormonogram w klubie 55
3 marca 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
17 390muzyka
The Rooads
3 marca 2010 - 19:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
17 444muzyka
GROM w PRZECHYŁACH
2 marca 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 805muzyka
