II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988




KoNcErT
23 kwietnia 2010 - 20:00
CAFELEK Klub
Stara Miłosna ul.Trakt Brzeski 80 Warszawa
19 033muzyka
Diamenty to najlepszy przyjaciel kobiety
23 kwietnia 2010 - 20:00
Vegas Gentlemen s Club
Hoża, 35 Warszawa
21 394muzyka
Lee-Leet Koncert
23 kwietnia 2010 - 19:30
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
19 055muzyka
SPEJS: Shocking Positive Elektro Jazz Session
23 kwietnia 2010 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
18 465muzyka
ROCZEŃ w PRZECHYŁACH
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 262muzyka
Koncert skrzypcowy W stronę impresjonizmu
23 kwietnia 2010 - 17:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 155muzyka
1 Festiwal Przygody Mandragon: MASALA koncert @ Hydrozagadka
23 kwietnia 2010 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
18 076muzyka
DOMÓWKA W SKŁOCIE
23 kwietnia 2010 - 21:00
Klub Muzyczny Skłot
Ząbkowska 5 Warszawa
18 626muzyka
KONCERT DLA LUCJUSZA w Tavernie 10B
23 kwietnia 2010 - 18:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
18 195muzyka
WIELKI FINAŁ Cropp Baby-G Dance Battle For Poland 2010
23 kwietnia 2010 - 21:00
HARLEM
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 429muzyka
LAUGHING BUDDHA Live
23 kwietnia 2010 - 22:00
M25
Mińska 25 Warszawa
18 682muzyka
DJ Think Twice - Turn It up!
23 kwietnia 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 862muzyka
Urodziny FonoBaru
23 kwietnia 2010 - 20:00
FonoBar&P..RL
Górczewska67 Warszawa
18 463muzyka
Electrotherapy
23 kwietnia 2010 - 21:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
18 168muzyka
Koncert dla Lucka
23 kwietnia 2010 - 20:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
18 625muzyka
Tango Praga - w CPK!
23 kwietnia 2010 - 18:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
18 246muzyka
Chopin i dzieciaki w BIM BOM
23 kwietnia 2010 - 17:30
BIM BOM
ul. Kickiego 4 (wejście od ul. Kaleńskiej) Warszawa
18 456samorozwój

























