
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988





Chak De Bollywood!
21 listopada 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
16 672muzyka
Na Pradze Jest Jazz
21 listopada 2009 - 19:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
16 790muzyka
Do tańca śpiewa… Antidotum
21 listopada 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 285muzyka
Dj Dziewczynadilera - SKOK W BOK
21 listopada 2009 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 813muzyka
Alternative Weddings Party
21 listopada 2009 - 21:00
Reduta Banku Polskiego
ul. Bielańska 10 Warszawa
18 627muzyka
Koncert KARDAMON
21 listopada 2009 - 20:00
Pub Wetlina
Wałbrzyska 11 Warszawa
17 175muzyka
Drum & Bass Party with DIESELBOY USA
21 listopada 2009 - 22:00
Centralny Basen Artystyczny
Konopnicka 6 Warszawa
16 446muzyka
Private Member & Sleepwalkers – Neuroshocked Recordings NSR07
od: 20 listopada 2009 do: 21 listopada 2009
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 901muzyka
Lady Day Billie - Holiday
21 listopada 2009 - 19:00
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
16 548muzyka
PÓŁFINAŁ KONKURSU OPPA 2009
21 listopada 2009 - 17:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
16 472muzyka
PRZEGLĄD ARTSYTYCZNY BASS
21 listopada 2009 - 19:00jest więcej terminów
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
16 875muzyka
Sambuca Night !!!
20 listopada 2009 - 21:00
Duo Kabaty
K.E.N. 18 Warszawa
16 624muzyka
Let’s Boogie Tonight
20 listopada 2009 - 22:00
The Eve
Pl. Piłsudskiego 9 Warszawa
15 766muzyka
CZY JESTEŚ WYSTARCZJĄCO ODWAŻNY?
20 listopada 2009 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
16 070muzyka
Egzotycznie w Lokanta Club
20 listopada 2009 - 22:00
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
16 451muzyka
Back to 80 /90
20 listopada 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
16 579muzyka
SZUm B-day Party!
20 listopada 2009 - 22:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
16 617muzyka
