INFORMACJA:

II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988





Edd all nite long @ Tomba Tomba
20 marca 2010 - 22:00
TOMBA - TOMBA
Brzozowa 37 Warszawa
21 115muzyka
EVENT CHARYTATYWNY NA RZECZ MILENY MARON @ M25
20 marca 2010 - 22:00
M25
ul. Mińska 25 Warszawa
20 344muzyka
KONCERT JAZZ NOVA
20 marca 2010 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
20 336muzyka
MUZYKA U FOTOGRAFÓW
20 marca 2010 - 18:00
Stara - Galeria Związku - Polskich Artystów Fotografików - ZPAF
Plac Zamkowy 8 Warszawa
21 653muzyka
Dj Ossito & Dj Nebaz
20 marca 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
20 320muzyka
Teleswizja - premiera nowego programu Barbie Girls - i GENDER BENDER retro crossdressing
20 marca 2010 - 20:30
UFA
ul. Solidarności 82 Warszawa
21 390muzyka
Konkurs Młodych Artystów FAI - finał ogólnopolski
20 marca 2010 - 12:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
21 186muzyka
Lachowicz akustycznie przed pierwszym dniem wiosny
20 marca 2010 - 21:30
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
20 909muzyka
Into the Future - MAV Offshore, Fokuz, Covert Operations, Citrus / NL
20 marca 2010 - 22:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
21 422muzyka
SOUND SHAKER with LUCIANA CAPORASO
20 marca 2010 - 22:00
Klub Piekarnia
Młocińska 11 Warszawa
22 000muzyka
Oldskul vibes
19 marca 2010 - 21:00
Club Stereo
Nowy Świat 21 Warszawa
21 573muzyka
NIEMOWLĘ+DAKTARI=GRAWITACJA
19 marca 2010 - 19:00
Klub GRAWITACJA
ul. Browarna 6 Warszawa
21 619muzyka
Empedo Night vol. 2 @ Tomba Tomba
19 marca 2010 - 22:00
TOMBA - TOMBA
Brzozowa 37 Warszawa
21 989muzyka
Koncert Krzysi Górniak
19 marca 2010 - 20:00
Restauracja i Klub Argentina
Sandomierska 13 róg Rejtana Warszawa
22 523muzyka
JACEK I PLACEK w SKŁADZIE BUTELEK
19 marca 2010 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
21 175muzyka
Wielki koncert gospel Sound n Grace i Przyjaciele!
19 marca 2010 - 20:00
Ośrodek Kultury Arsus
Traktorzystów 14 Warszawa
21 622muzyka
2000 Dirty Djs - Old Kitch Never Dies
19 marca 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
20 960muzyka
