INFORMACJA:
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988




Zespół Politechniki Warszawskiej w Przechyłach
22 maja 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 027muzyka
Danced To Death vol. 8
22 maja 2010 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
18 685muzyka
Carla Duo
22 maja 2010 - 18:00
Klub na Hożej 41
ul. Hoża 41/2 Warszawa
19 836muzyka
BEFOR a la MOLALA
od: 21 maja 2010 do: 22 maja 2010
MOLALA
Chłodna 48 / róg Wroniej Warszawa
18 446muzyka
2000 DIRTY DJS - Old Kitch Never Dies!
22 maja 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 820muzyka
Warsaw Summer Jazz Days PROLOG
22 maja 2010 - 16:00
Krakowskie Przedmieście
Krakowskie Przedmieście Warszawa
18 445muzyka
ELECTROTHERAPY
22 maja 2010 - 21:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
18 123muzyka
Koncert zespołu B.O.R.Y. w Tavernie 10B
22 maja 2010 - 21:10jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
18 184muzyka
JUAN ATKINS
22 maja 2010 - 22:00
Centrum Artystyczne M25
Mińska 25 Warszawa
19 103muzyka
Ukraiński Beat - Ruslan Mays
22 maja 2010 - 21:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
18 221muzyka
Koncert i milonga z zespołem alTango
22 maja 2010 - 20:30jest więcej terminów
Restauracja i Klub Argentina
Sandomierska 13 róg Rejtana Warszawa
19 856muzyka
***** HAPPY FRIDAY! *****
21 maja 2010 - 22:00
Restauracja Endorfina
ul. Foksal 2 Warszawa
19 550muzyka
DJ. BLACK & DJ. HDD CUT live in the mix
21 maja 2010 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
17 917muzyka
DJ Bratos
21 maja 2010 - 22:00
Endorfina Foksal
Foksal 2 Warszawa
18 351muzyka
Artybishops + DJ Lux: RUDY POP ATAKUJE SEN PSZCZOŁY
21 maja 2010 - 21:30
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
18 338muzyka
ROCK&ROLLOWA NOC Dj.MAUY !
21 maja 2010 - 22:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 984muzyka
Burzliwe lata 60-te
21 maja 2010 - 20:00
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieście 26/28Sala im. BrudzińskiegoPałac Kazimierzowski Warszawa
36 220muzyka
























