koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374POKazujemy operę - X, XI 2025Akademia Muzyczna 26.10.2025
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

V FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA POLSKA / BAROK NA DWORACH POLSKICH

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 237 wyświetleń od 23 maja 2022
  • 8 lipca 2022, piątek
    » 19:00

Polskie dwory w II połowie XVI wieku i w XVII stuleciu rozbrzmiewały muzyką. Wysoki poziom artystyczny dyktowany był przez zespoły działające w otoczeniu króla, jednak na przestrzeni epoki organizowano coraz więcej kapel prowadzonych przez znakomitych artystów także na dworach magnatów – duchownych i świeckich, w kościołach i klasztorach. Muzyka była nieodłączną częścią wystawnych uroczystości i kameralnych spotkań, stanowiła ważny element budowania prestiżu.
Wśród dzieł instrumentalnych dominowały canzony, sonaty i tańce. Do tego nurtu należą znajdujące się w programie koncertu utwory znanego w całej ówczesnej Europie Marcina Mielczewskiego oraz dzieła kompozytorów związanych z luterańskim kościołem Mariackim w Gdańsku – Kaspara Förstera, Balthasara Erbena oraz Johanna Valentina Medera. Muzyka wokalno-instrumentalna, która zabrzmi w interpretacji znakomitej sopranistki Iwony Lubowicz, także wywodzi się z kręgów kościelnych. Wszak to dostojnik duchowny – arcybiskup Wojciech Baranowski zatrudniał na swoim dworze w Łowiczu Mikołaja Zieleńskiego, autora najsłynniejszego polskiego zbioru utworów Offertoria et Communiones totius anni. Z cyklu wydanego drukiem w 1611 roku w Wenecji do programu koncertu zostały włączone trzy kompozycje: Video caelos aperto, Confundatur superbi oraz Principes persecuti. Proweniencję kościelną mają także dwa utwory Krystiana Józefa Rutha zachowane w archiwum sandomierskiego klasztoru sióstr benedyktynek, z którym twórca był związany w XVIII wieku. Natomiast działalność Carla Dittersa von Dittersdorfa, którego dwie kompozycje zamykają program koncertu, jest związana ze śląskim dworem księcia biskupa Wrocławia – Philippa Gottharda von Schaffgotscha.

Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.

Partnerem Festiwalu jest 💧Primavera.

◆ PROGRAM ◆
• Balthasar Erben – Sonata sopra ut, re, mi, fa, sol, la a 2 violini
• Mikołaj Zieleński – Video caelos aperto
• Mikołaj Zieleński – Confundatur superbi
• Marcin Mielczewski – Canzona prima a 2
• Mikołaj Zieleński – Principes persecuti
• Kaspar Förster – Sonata a tre
• Krystian Józef Ruth – Aria de Angelis
• Krystian Józef Ruth – Sub tuum praesidium
• Johann Valentin Meder – Chaconne
• Carl Ditters von Dittersdorf – Iste confessor Domini
• Carl Ditters von Dittersdorf – Lauda Sion Salvatorem

◆ WYKONAWCY ◆
IWONA LUBOWICZ ⎮ sopran
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ klawesyn, dyrygent

Bilety 👉
https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/220910

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ