
NOSKOWSKI | KARŁOWICZ |SKORYK | SMETANA
- 28 maja 2022, sobota» 19:00

Wykonawcy Małgorzata Wasiucionek | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Anna Sułkowska-Migoń | dyrygent
Program Zygmunt Noskowski – Uwertura "Morskie Oko"
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Myroslav Skoryk – "Melodia a-moll"
Bedřich Smetana – z cyklu poematów symfonicznych Moja ojczyzna: "Wyszehrad", "Wełtawa", "Sarka"
Zygmunt Noskowski, uczeń Dobrzyńskiego i Moniuszki, kontynuujący studia w berlińskiej Akademie der Künste, pozostawał wierny stylowi romantycznemu. Był także cenionym krytykiem muzycznym i znakomitym pedagogiem; kierował Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Jego bogata spuścizna obejmuje liczne utwory fortepianowe, kameralne, pieśni, opery, ale najbardziej trwały dorobek stanowi muzyka orkiestrowa, w tym symfonie, poemat symfoniczny Step (uchodzący za pierwsze tego rodzaju dzieło w muzyce polskiej) oraz lubiana, barwna i nastrojowa uwertura koncertowa Morskie Oko – echo młodzieńczej wyprawy na Podhale i wczesny przykład muzycznej fascynacji majestatem Tatr.
Mieczysław Karłowicz pragnął zostać wirtuozem skrzypiec, ostatecznie jednak skłonił się ku wyborowi drogi kompozytora. Dobre przygotowanie wiolinistyczne okazało się bardzo pomocne w kompozytorskiej działalności Karłowicza, a jego najpiękniejszym plonem jest Koncert skrzypcowy A-dur. Swa premierę miał w Berlinie (wraz z Symfonią „Odrodzenie”), gdzie Karłowicz studiował, 21 marca 1903 roku, z udziałem Stanisława Barcewicza i pod batutą kompozytora, z doskonałym zespołem Filharmoników Berlińskich. To trudne zadanie wypadło dla młodego Karłowicza pomyślnie, zachwycając publiczność krytyków. Młodzieńcze dzieło, brawurowe, choć jeszcze nieco „akademickie” i zachowawcze w formie (w niektórych pomysłach harmonicznych zdradzające już jednak dojrzały, w pełni indywidualny styl późniejszych wielkich poematów symfonicznych), stało się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury skrzypcowej.
Wykonawczynią Koncertu A-dur będzie Małgorzata Wasiucionek, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Romana Lasockiego. Studiowała również w Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. Tryumfatorka wielu międzynarodowych konkursów, w 2017 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, a rok później została adiunktem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Prowadzi klasę skrzypiec w POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a ponadto jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów. Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, ważną częścią jej aktywności artystycznej jest również kameralistyka. Jest członkiem kwartetu smyczkowego Messages Quartet.
Bedřich Smetana uchodzi za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej. Program koncertu przypomni trzy wybrane symfoniczne miniatury z jego cyklu Má vlast (Moja ojczyzna). Sześć symfonicznych obrazów sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii zachwyca urodą melodii, barwnością orkiestracji i sugestywną ilustracyjnością. Wyszechrad przywołuje wizję dumnej przeszłości królewskiego grodu związanego z początkami czeskiej państwowości, Wełtawa urzekająco maluje wizję zmiennej w różnych swych odcinkach rzeki, Sarka zaś przywołuje postać legendarnej wojowniczki i jej starcie z rycerzem Ctiradem i jego drużyną.
Wyrazem solidarności naszej Orkiestry z narodem Ukrainy będzie (powtarzane podczas kolejnych koncertów) wykonanie Melodii a moll Myrosława Skoryka. Autor był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.
Prowadząca koncert Anna Sułkowska-Migoń w bieżącym sezonie współpracuje z naszą Orkiestrą w ramach programu „Dyrygent-Rezydent” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (wcześniej w ramach tego programu współpracowała z Filharmonią Dolnośląską). Młoda, utalentowana artystka kontynuuje studia magisterskie w zakresie dyrygentury symfonicznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Łukasza Borowicza, a także w ramach specjalności edukacja muzyczna – prowadzenia zespołów wokalnych; wcześniej zaś ukończyła studia jako altowiolistka w klasie Piotra Reicherta i Katarzyny Budnik Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako chórmistrzyni była stypendystką Noël Minet Fund Scholarship, prowadziła Chór Akademicki Akademia Ignatianum w Krakowie, chór Ars Cameralis w Krakowie, chór szkolny w Państwowej Szkole Muzycznej im. Wojciecha Kilara w Olkuszu. Współpracowała z wieloma dyrygentami oraz polskimi orkiestrami, a także była uczestniczką kursów mistrzowskich. Ma w dorobku interesujące osiągnięcia konkursowe i dyrygenckie, także jako organizatorka interesujących muzycznych wydarzeń. W 2022 zwyciężyła w konkursie dyrygenckim dla kobiet „La Maestra 2022” organizowanym przez Philharmonie de Paris oraz Paris Mozart Orchestra.
Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bilety normalne: 40 zł / miejsce Bilety ulgowe: 30 zł / miejsce • dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia; • uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety: eBilet, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie biletowej Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Rękopisy
5 stycznia 2010 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 216muzyka
W TANCBUDZIE TANGO
3 lutego 2010 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 793muzyka
UK Subs oraz The Vibrators
3 lutego 2010 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
16 394muzyka
Marcin Różycki
2 lutego 2010 - 20:00
W oparach absurdu
Ul. Ząbkowska. 6 Warszawa
16 562muzyka
PEPSI ROCKS! presents Partizan
2 lutego 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 844muzyka
Zespół PARTIZAN w Hard Rock Cafe!
2 lutego 2010 - 18:37
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 883muzyka
THE DOORSZ w PRZECHYŁACH
2 lutego 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
15 876muzyka
THE DOORSZ w PRZECHYŁACH
1 lutego 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
15 950muzyka
GROM w PRZECHYŁACH
1 lutego 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
15 919muzyka
KONCERT Syndrom Kreta / Madbee / Precedens
31 stycznia 2010 - 19:00
Radio Luxemburg
Gorczewska, 67 Warszawa
16 484muzyka
Koncert karnawałowy
31 stycznia 2010 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
35 795teatr
Karen Gibson & Soul Connection dla Pauliny
31 stycznia 2010 - 13:31
Centrum Promocji Kultury
ul. Podskarbińska 2 Warszawa
16 564muzyka
Koncert Non Solid w Dobrej Karmie
31 stycznia 2010 - 20:08
Klub Dobra Karma
Górczewska 67 Warszawa
17 138muzyka
Soul Connection w CPK!
31 stycznia 2010 - 19:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
16 262muzyka
Niedzielne imprezy AFROLATIN SUNDAYE w klubie Discrete
31 stycznia 2010 - 17:00jest więcej terminów
DISCRETE
Nowogrodzkiej 11 Warszawa
16 306muzyka
Piotr Woźniak - recital
31 stycznia 2010 - 19:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
16 730muzyka
ZA HORYZONTEM w PRZECHYŁACH
30 stycznia 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 052muzyka
