Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 2 czerwca 2022, czwartek» 19:30
- 1 czerwca 2022, środa» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
CZARNA OFFCA 2013
od: 29 września 2013 do: 6 października 2013
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
22 378teatr
"ARTYSTA. Mechanika ucieczki" - pokaz PODAJ DALEJ
5 października 2013 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 267teatr
Mam na imię Psyche spektakl dla widzów o mocnych nerwach
4 października 2013 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
45 446teatr
SZEKSPIR FOREVER! po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
od: 2 października 2013 do: 3 października 2013
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
20 200teatr
„Fredro dla Dorosłych – Mężów i Żon” po raz 300!
3 października 2013 - 19:30
Teatr 6. Piętro
Pl.Defilad 1 Warszawa
20 467teatr
Warsztaty teatralne dla dorosłych
3 października 2013 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
21 466teatr
Czechow na scenie w Domu Kultury Rakowiec
2 października 2013 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
20 597teatr
Grupa teatralna dla osób dorosłych
1 października 2013 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
20 891teatr
INAUGURACJA SEZONU 2013/2014 W TEATRZE POLSKIM
30 września 2013 - jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
22 144teatr
PARADY po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
29 września 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
21 602teatr
Wielkie dramaty. Wielkie plakaty.
od: 3 września 2013 do: 29 września 2013
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
47 642teatr
Wrześniowe spotkania z Woody Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6.piętro
Pl. Defilad 1 Warszawa
22 965teatr
Wrześniowe spotkania z Woodym Allenem w Teatrze 6.piętro!
29 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
24 053teatr
Balet Jezioro Łabędzie
29 września 2013 - 11:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
39 051muzyka
Teatr Improwizacji AFRONT przedstawia: "Rymem go! Jak zatrzymać wakacje??"
28 września 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
39 150teatr
Legendy Olszynki Teatru Akt
28 września 2013 - 17:00
plener
skrzyżowanie ulic Chłopickiego i Makowskiej Warszawa
20 067teatr
ZEMSTA po raz pierwszy w sezonie 2013/2014
27 września 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
20 691teatr