„Czarodziejski Flet” / W. A. Mozart - 31\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 29 czerwca 2022, środa» 19:00
- 28 czerwca 2022, wtorek» 19:00

31. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski Flet (Die Zauberflöte)
Opera w dwóch aktach z dialogami w języku polskim
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
OBSADA:
Sarastro | Krzysztof Borysiewicz
Królowa Nocy | Katarzyna Drelich
Tamino | Aleksander Kunach
Pamina | Aleksandra Szmyd
Mówca | Piotr Nowacki
Papageno | Paweł Trojak
Papagena | Aleksandra Żakiewicz
Monostatos | Piotr Maciejowski
I Dama | Sylwia Krzysiek
II Dama | Joanna Lalek
III Dama | Katarzyna Nowosad
I Chłopiec | Lucyna Białas
II Chłopiec | Marcelina Górska
III Chłopiec | Bartosz Rajpold
I Kapłan | Tomasz Grygo
II Kapłan | Łukasz Górczyński
Tancerze:
Rajski Ptak I | Maria Bijak
Rajski Ptak II | Agnieszka Borkowska
Magiczne Zwierzę I | Dominika Gryz
Magiczne Zwierzę II | Kamil Wawrzuta
Niewolnik I | Jarosław Mysona
Niewolnik II | Patryk Gnaś
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent
Kuba Wnuk
Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni. Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanków, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
Stefano Terrazzino w nowym spektaklu FLAMENCO
29 marca 2014 - 18:00
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
Stefana Żeromskiego 29 Warszawa
21 259teatr
KLANCYK gra PANA HAROLDA
28 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 664teatr
Międzynarodowy Dzień Teatru: Igor Bauersima „69”/premiera spektaklu
27 marca 2014 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
21 287teatr
IMPROV-UP, CZYLI IMPROWIZOWANY STAND-UP VOL.7
27 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 898teatr
Międzynarodowy Dzień Teatru w DK Zacisze
26 marca 2014 - 17:45
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
20 094teatr
Up! Ovo – aktorski skok na bungee teatru improwizacji Ab Ovo!
26 marca 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
24 090teatr
Hulaj - O czym teraz myślisz?
26 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 830teatr
POKAZ GRUP WARSZTATOWYCH SZKOŁY STAND-UP COMEDY!
25 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 561teatr
ENGLISH IMPROV JAM
24 marca 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 500teatr
MUZYCZNE CHWILE Z MAĆKIEM I KRZYŚKIEM
23 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 183teatr
Spektakl "Dzieła wszystkie Szekspira” 22 i 23.03
23 marca 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
22 389teatr
„A BYŁO TO TAK…, czyli jak bajka wyglądać nie powinna”
22 marca 2014 - 19:30
Państwomiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
21 037teatr
Artystyczna Sobota z Mamą i Tatą
22 marca 2014 - 12:00 - 15.00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
21 062teatr
Improwizacje feat. Jurek Rogiewicz
22 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
36 865teatr
Nāyikā. Trzy oblicza kobiecości
22 marca 2014 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
Smolna, 9 Warszawa
21 205teatr
"CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ" JAROSŁAWA JAKUBOWSKIEGO W REŻYSERII SYLWESTRA BIRAGA
22 marca 2014 - jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
23 896teatr
KLANCYK gra KOMORĘ...
21 marca 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 744teatr




























