koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianiePOKazujemy operę - X, XI 2025Akademia Muzyczna 26.10.2025CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM - BAROK WŁOSKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 552 wyświetleń od 28 marca 2022
  • 13 maja 2022, piątek
    » 19:00

Sława włoskich mistrzów XVII i XVIII wieku promieniowała na całą Europę, a ich osiągnięcia w zakresie rozwoju środków muzycznych inspirowały wielu twórców. Neapol, Wenecja i Rzym stały się centrami kultury, do których kompozytorzy z różnych krajów przybywali zdobywać muzyczne doświadczenie. Wśród bogactwa gatunków istotne miejsce zajmowały kantaty. Tworzone i wykonywane przez najwspanialszych artystów epoki stanowiły ważny punkt programu spotkań odbywających się na arystokratycznych dworach.
Koncert otworzy kompozycja Benedetta Marcella (1686-1739) – weneckiego szlachcica, który zamiłowanie do muzycznej twórczości skutecznie łączył z pełnieniem obowiązków publicznych. W kantacie Arianna abbandonata Marcello znakomicie operuje różnorodnymi środkami melodyczno-rytmicznymi, oddając rozpacz bohaterki porzuconej przez Tezeusza, a następnie jej ekscytację spodziewanym spotkaniem z Dionizosem. Temat wzgardzonej miłości jest obecny także w przejmującym utworze Ombre tacite e sole Alessandra Scarlattiego (1660-1725), mistrza szkoły neapolitańskiej. Do przedstawicieli tej grupy twórców należy również Nicola Antonio Porpora (1686-1768) oraz Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Ten pierwszy zasłynął nie tylko jako znakomity kompozytor, ale także wybitny pedagog. Wśród jego uczniów wyróżnia się kastrat Farinelli, który prawdopodobnie był pierwszym wykonawcą wymagającej technicznego kunsztu kantaty Destatevi, o pastori. Całe wydarzenie zwieńczy kantata Chi non ode e chi non vede Pergolesiego. Przedwcześnie zmarły geniusz zamknął w tej niewielkiej formie teatralną ekspresję miłosnej skargi i odmalował feerię brzmieniowych barw poprzez zastosowanie ciekawych rozwiązań harmonicznych i melodycznych.

◆PROGRAM◆
Benedetto Marcello – Arianna abbandonata
Sinfonia
Recitativo accompagnato: Dove misera, dove
Aria: Come mai può
Recitativo: Se fia che pensi
Aria: Che dolce foco in petto

Alessandro Scarlatti – Ombre tacite e sole
Recitativo accompagnato: Ombre tacite e sole
Aria: Con piede errante
Recitativo accompagnato: Qui, tra tenebre oscure
Aria: Allor d’intorno a te
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 1
Largo – Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro – Allegro

Nicola Antonio Porpora – Destatevi, o pastori
Recitativo accompagnato: Destatevi o pastori
Aria: Nei campi e nelle selve
Recitativo accompagnato: Tornerò fra le greggie
Aria: Silvio amante disperato

Giovanni Battista Pergolesi – Chi non ode e chi non vede
Aria: Chi non ode e chi non vede
Recitativo: Di costei parlo
Aria: Tu dovresti amor tiranno
Recitativo: Mà dove io mi rivolgo
Aria: Cadrò contento dal duolo oppresso

◆WYKONAWCY◆
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ