"Czarodziejski Flet" W. A. Mozart
- 30 kwietnia 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski Flet (Die Zauberflöte)
Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii: Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne:
Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
OBSADA:
Sarastro | Krzysztof Borysiewicz
Królowa Nocy | Maria Rozynek-Banaszak
Tamino | Emil Ławecki
Pamina | Aleksandra Szmyd
Mówca | Dariusz Górski
Papageno | Artur Janda
Papagena | Katarzyna Drelich
Monostatos | Piotr Maciejowski
I Dama | Sylwia Krzysiek
II Dama | Joanna Lalek
III Dama | Małgorzata Kustosik
I Chłopiec | Lucyna Białas
II Chłopiec | Jan Jakub Monowid
III Chłopiec | Tomasz Raczkiewicz
I Kapłan | Tomasz Grygo
II Kapłan | Piotr Pieron
Tancerze:
Maria Bijak, Daria Jakubik, Anna Szpaczyńska, Krzysztof Łuczak, Jarosław Mysona, Patryk Gnaś, Agnieszka Borkowska, Dominika Gryz, Kamil Wawrzuta, Bartłomiej Gąsior
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni. Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanów, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
Stand-up Polska o Warszawie
29 maja 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 806teatr
LOVE BOUTIQUE - spektakl tylko dla dorosłych!
28 maja 2014 -
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
39 789teatr
OSMĘDEUSZE Mirona Białoszewskiego - poetycki spektakl o Warszawie
28 maja 2014 - 19:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
19 637teatr
Bitwa na dubbingi
28 maja 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 649teatr
Wiadomości z ostatniej chwili
28 maja 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 600teatr
"Baśnie" Hans Christian Andersen
28 maja 2014 - 11:00jest więcej terminów
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
32 291teatr
Fabularny przewodnik klubowy
27 maja 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 337teatr
Angielski dżem impro / English improv jam
26 maja 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 910teatr
"Wycinka. Ekscytacja" - Monodram
od: 24 maja 2014 do: 26 maja 2014 jest więcej terminów
Soho Factory
Mińska 25 Warszawa
22 140teatr
Majówka na Skarpie 25 maja 2014
25 maja 2014 -
Skarpa Warszawska
Aleja na Skarpie Warszawa
53 017teatr
Masakra Paryska
25 maja 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
20 566teatr
Sufin/Młynarski
25 maja 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 992teatr
Spektakl dla dzieci-nikt nic nie wie
25 maja 2014 - 12:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 961teatr
Z cyklu "Podróżniczek" – „Stacja Europa” (25 maja)
25 maja 2014 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
19 096teatr
Porwana panna młoda - spektakl komediowy z prawdziwą panną młodą - Teatr Improwizacji AFRONT
24 maja 2014 - 19:30
eksperyment
lwowska 17 Warszawa
19 238teatr
Iza Rutkowska – impro pod drzewem
24 maja 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 795teatr
Teatr Druga Strefa – „Morfina 0,05” (reż. Marek Żerański, Teatr Druga Strefa)
23 maja 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
18 130teatr
























