"Czarodziejski Flet" W. A. Mozart
- 30 kwietnia 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski Flet (Die Zauberflöte)
Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii: Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne:
Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
OBSADA:
Sarastro | Krzysztof Borysiewicz
Królowa Nocy | Maria Rozynek-Banaszak
Tamino | Emil Ławecki
Pamina | Aleksandra Szmyd
Mówca | Dariusz Górski
Papageno | Artur Janda
Papagena | Katarzyna Drelich
Monostatos | Piotr Maciejowski
I Dama | Sylwia Krzysiek
II Dama | Joanna Lalek
III Dama | Małgorzata Kustosik
I Chłopiec | Lucyna Białas
II Chłopiec | Jan Jakub Monowid
III Chłopiec | Tomasz Raczkiewicz
I Kapłan | Tomasz Grygo
II Kapłan | Piotr Pieron
Tancerze:
Maria Bijak, Daria Jakubik, Anna Szpaczyńska, Krzysztof Łuczak, Jarosław Mysona, Patryk Gnaś, Agnieszka Borkowska, Dominika Gryz, Kamil Wawrzuta, Bartłomiej Gąsior
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni. Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanów, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
"Facet mojej żony"
24 listopada 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 508teatr
"Facet mojej żony"
23 listopada 2014 - 17:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 178teatr
MANIFEST FEST
od: 22 listopada 2014 do: 23 listopada 2014
Teatr Studio
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
38 323teatr
Spektakl "Kotka na gorącym blaszanym dachu" Teatru HaliBut
23 listopada 2014 - 18:30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
19 816teatr
Niektóre długopisy piszą wolniej – Premiera
23 listopada 2014 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 430teatr
23.11 Skwer, Spektakl teatralny: Wyjowisko Warszawski, Teatr Pijana sypialnia, godz. 18:00, bilety w cenie 30 zł
23 listopada 2014 - 18:00
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
21 078teatr
Performance 'selfie pudełko / kiste' - reż. Thomas Harzem
22 listopada 2014 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
22 269teatr
Szalone nożyczki
22 listopada 2014 - 18:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
40 602teatr
Bitwa na dubbingi
22 listopada 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 551teatr
"Naga Praga"
22 listopada 2014 - 17:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
22 147teatr
TEATR KĘPA: premiera „Selfie (Kiste/Pudełko)”
21 listopada 2014 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 313teatr
Klancyk gra Pana Harolda
21 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 539teatr
JESZCZE CHCĘ POWIEDZIEĆ…
21 listopada 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
23 266teatr
Scena Młodych WOK / GIANNI SCHICCHI - Giacomo Puccini
21 listopada 2014 - 19:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
28 923teatr
Work in progress
20 listopada 2014 - 21:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 378teatr
Czwartki ze Stand-up Polska w Klubie Komediowym: Cezary Jurkiewicz i Maciej Adamczyk
20 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
21 726teatr
Spektakl "Wodewil warszawski" w wykonaniu grupy teatralnej "Pijana Sypialnia".
20 listopada 2014 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
20 563teatr



























