Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 5 kwietnia 2022, wtorek» 19:30
- 3 kwietnia 2022, niedziela» 18:00

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
CIA DANIEL ABREU “ZWIERZĘ”
2 lipca 2012 - 20:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 732teatr
MANCOPY DANSEKOMPAGNI “KAŻDY OSTATNI ODDECH”
2 lipca 2012 - 18:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 390teatr
BOSKI ROMANS reż. Michał Walczak
1 lipca 2012 - 20:00
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 329teatr
CZERWONY
1 lipca 2012 - 16:00, 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty- sala widowiskowa
Radomska 13/21 Warszawa
16 948teatr
BOSKI ROMANS reż. Michał Walczak
1 lipca 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 361teatr
TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA “ZBLIŻENIA”
1 lipca 2012 - 19:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
17 735teatr
TEATR TAŃCA ZAWIROWANIA “ZBLIŻENIA”
1 lipca 2012 - 19:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
17 779teatr
Tu byłam
1 lipca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Natolin, Sentyment
Lanciego 11 Warszawa
16 444teatr
Warsztaty teatralne dla dorosłych
1 lipca 2012 - 16:00jest więcej terminów
Sztukarnia
Lewicka 10 Warszawa
16 725teatr
NIEpamięć rzeczywistość zakłamana
30 czerwca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
16 535teatr
MACHOL SHALEM DANCE HOUSE “SHOA-LITE”
30 czerwca 2012 - 20:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 818teatr
THOMAS NOONE DANCE „DZIWNIE ZNAJOMA KATASTROFA”
30 czerwca 2012 - 18:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 889teatr
KATA JUHASZ COMPANY “JAK JA JAK JA”/”LUB MNIE LUB MNIE”
30 czerwca 2012 - 16:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
18 145teatr
Król Maciuś Pierwszy miał rację...
od: 15 czerwca 2012 do: 30 czerwca 2012 jest więcej terminów
Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie
Marszałkowska 24 Warszawajest więcej miejsc
17 968teatr
IV WIECZÓR TAŃCA I MUZYKI ORIENTALNEJ
30 czerwca 2012 - 10:24
Okęcka Sala Widowiskowa
1 Sierpnia 36 a Warszawa
16 938teatr
Tercet Kado Kostzer i Alfredo Arias
30 czerwca 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 565teatr
BOSKI ROMANS PREMIERA
30 czerwca 2012 - 21:15jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
16 818teatr