koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

WESOŁOWSKI | STROBEL | SZOSTAKOWICZ - koncert

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 118 wyświetleń od 17 lutego 2022

Transmisja pierwszej części koncertu na antenie Polskiego Radia RDC

Wykonawcy Aniello Desiderio | gitara Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Marek Wroniszewski | dyrygent

Program Adam Wesołowski – Anioły i Demony Janusz Strobel – Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę PRAWYKONANIE


Dmitrij Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza! Janusz Strobel był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel. Należy również do cenionych kompozytorów – jest autorem wielu znanych piosnek, muzyki filmowej oraz dzieł koncertowych. W lutym 2021 mieliśmy przyjemność koncertować z nim (koncert online) w programie na kanwie płyty Ślad, po roku zaś spotykamy się ponownie, by wziąć udział w prawykonaniu (co zawsze jest dla nas ekscytujące!) nowego dzieła: Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę, w którym autor konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także wykonawca prawykonania, sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który koncertowo debiutował już w wieku lat ośmiu i szybko został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”. Dało to początek olśniewającej karierze – tryumfom na konkursach, nagrodom, występom na najważniejszych estradach świata, licznym nagraniom. Artysta jest też zawsze oddany ukochanemu Neapolowi, tworząc wraz z braćmi Gennaro i Gaetano Desiderio oraz innymi muzykami zespół Passione Napoletana wykonujący tradycyjną i popularną muzykę tego fascynującego miasta. Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie i inne. Utwór Anioły i Demony twórca dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas; bazuje na melodii, która towarzyszyła autorowi w zabawach z dziećmi, później zaś stała się budulcem dla dwuczęściowej efektownej kompozycji. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy. Młody Dmitrij Szostakowicz po przerwanych studiach w zakresie gry fortepianowej skupił się na kompozycji (pozostając wszakże biegłym, koncertującym pianistą). W 1925 ukończył między innymi tworzoną dość długo i z przerwami I Symfonię, a w kolejnym roku udało mu się powrócić na uczelnię, przedkładając to dzieło jako pracę dyplomową. O uznaniu profesorów świadczy fakt zakwalifikowania jej do publicznego wykonania, które nastąpiło 10 maja 1926 w ramach koncertu dyplomantów konserwatorium. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „...dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko stworzył wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl. [...] Silnie zarysowana indywidualność Szostakowicza przejawia się przede wszystkim w melodyce, w deformacjach harmoniki tonalno-modalnej, a także w szerokim wachlarzu ekspresji: od specyficznego, groteskowego humoru Scherza, po rozlewną lirykę części wolnej”. Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą. Dziewiętnastoletni muzyk kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku. [pmac]

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Współpraca: Polskie Radio RDC

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Bilety: serwisy internetowe eBilet, Polskie Radio - bilety24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ