"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 13 marca 2022, niedziela» 18:00
- 12 marca 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Maria Domżał
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
Tadeusz Kozłowski
OPIS
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń operowych tego roku - „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem!
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.).
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
PiP show
23 stycznia 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 670teatr
Klancyk gra Pana Harolda
23 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 683teatr
Gioacchino Rossini / IL BARBIERE DI SIVIGLIA
23 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
21 143teatr
Zbrodnia i kara
22 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
17 599teatr
A-CH 7 Arena Choreografów
22 stycznia 2015 - 19:00
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
18 074teatr
Erasmus got Talent
22 stycznia 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 810teatr
Biały puch (Süßer die Glocken) - czytanie performatywne komedii austriackiego dramaturga Stefana Vögla
22 stycznia 2015 - 19:30
Teatr Powszechny
ul. Jana Zamoyskiego 20 03-801 Warszawa Warszawa
21 603teatr
Grupa rozwojowa Teatr Procesu
21 stycznia 2015 - 19:00-21.00
Ośrodek Psychologiczny Fundacji "Dobra Wioska"
Dąbrowskiego 71 a m. 17 Warszawa
17 406teatr
Musical improwizowany – Premiera
21 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 030teatr
Spektakl komediowy - słowno muzyczny „Old Spice Girls”
21 stycznia 2015 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
22 034teatr
Debata: MISTYCYZMY. JAKUB FRANK
20 stycznia 2015 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 918teatr
Stand-up Polska prezentuje: Goście z zagranicy
20 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 866teatr
Szybka piłka
20 stycznia 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 906teatr
Wieczór Szkoły impro + Dżem impro feat. Klancyk
19 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 240teatr
Spektakl "Słomiany wdowiec" Teatru HaliBut
18 stycznia 2015 - 18:30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
18 395teatr
Poranek teatralny "Szydełkowa szopka babci Klary"
18 stycznia 2015 - 12:00
Dom Kultury Świt
ul. Wysockiego 11 Warszawa
18 642teatr
Trzej muszkieterowie
18 stycznia 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
17 138teatr



























