"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 13 marca 2022, niedziela» 18:00
- 12 marca 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Maria Domżał
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
Tadeusz Kozłowski
OPIS
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń operowych tego roku - „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem!
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.).
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Arnold Schönberg - "Księżycowy Pierrot "
27 stycznia 2014 - 19:00
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, 00-467 Warszawa Warszawa
42 127teatr
Alicja Alicja
26 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
18 507teatr
Ab Ovo w Teatrze XL
26 stycznia 2014 - 19:00
Teatr XL
Kredytowa 1 Warszawa
19 740teatr
Przedstawienie dla dzieci w DK Zacisze: Księżniczka i rycerz
26 stycznia 2014 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
19 696teatr
NIŻYŃSKI przedpremierowo w Teatrze Polskim
26 stycznia 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawajest więcej miejsc
22 548teatr
Zwierzątka Pana Ezopa
26 stycznia 2014 - 13:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
19 242teatr
MAŁE ZBRODNIE MAŁŻEŃSKIE
26 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawajest więcej miejsc
21 221teatr
MADAME
26 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
19 533teatr
Darkroom
26 stycznia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
18 993teatr
RYMEM GO! - "Co dozwolone w karnawale?", czyli spektakl improwizowany wierszem
25 stycznia 2014 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
20 015teatr
BENEFIS KRYSTYNY PODLESKIEJ
25 stycznia 2014 - 21:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
20 654teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 25.01
25 stycznia 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
20 666teatr
Wieczór Indyjski Teatru Tańca Nataraja
24 stycznia 2014 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
23 059teatr
ODEJŚCIE "CZŁOWIEKA, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ" JAROSŁAWA JAKUBOWSKIEGO W REŻYSERII SYLWESTRA BIRAGA
23 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
24 178teatr
„Długie światła“ - proba czytana sztuki Catherine Aigner
20 stycznia 2014 - 18:00
Teatr Konsekwentny
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
21 709teatr
Bezpłatne warsztaty taneczne dla dzieci. Akademia Tańca Etoile, 19.01.2014
19 stycznia 2014 - 13:00
Akademia Tańca Etoile
Świętojerska 5/7 Warszawa
20 763teatr
„Historia świata w skróconej wersji", 18 i 19.01
19 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
22 718teatr