"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 13 marca 2022, niedziela» 18:00
- 12 marca 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Maria Domżał
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
Tadeusz Kozłowski
OPIS
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń operowych tego roku - „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem!
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.).
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
AFRONT prezentuje "To, czego jeszcze nie graliśmy!"
23 lutego 2013 -
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 604teatr
Premiera spektaklu "Królowa Śniegu"
23 lutego 2013 - 11:00
Muzeum Pałac w Wilanowie
ul. Stanisława Kostki Potockieo 10/16 Warszawa
16 744teatr
"Kobieta z wydm" w Teatrze na Bielanach
22 lutego 2013 -
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 437teatr
Marienbad- Premiera Galowa
22 lutego 2013 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 555teatr
Marienbad- Premiera Galowa
22 lutego 2013 -
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 680teatr
Luty miesiącem miłości – „Histerie miłosne” i „I love you” w Teatrze Studio Buffo
od: 13 lutego 2013 do: 20 lutego 2013
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 003teatr
Spektakl "MATKA MEJRA I JEJ DZIECI" 20 lutego
20 lutego 2013 -
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
16 621teatr
Syreni głos konsekwentnego
20 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
17 560teatr
Wyjątek i reguła. Dramaturgia Austrii i Niemiec. Bertolt Brecht. Czytanie i dyskusja.
18 lutego 2013 -
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
16 832teatr
Stragan z bajkami - rodzinny spektakl dla młodszych i starszych
17 lutego 2013 -
Hotel Intercontinental
ul. Emilii Plater 49 Warszawa
17 300teatr
Biblia w skróconej wersji
17 lutego 2013 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
16 589teatr
Król Maciuś Pierwszy
17 lutego 2013 - 12:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 576teatr
Ach! Odessa- Mama...
17 lutego 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 408teatr
LINIA POWROTU
od: 15 lutego 2013 do: 16 lutego 2013
Studium Teatralne
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
16 898teatr
Spektakl WYCHOWAJMY ICH
16 lutego 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
16 586teatr
Fiku miku w teatrzyku
16 lutego 2013 -
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
16 712teatr
Zwariowany Komisariat
16 lutego 2013 - 19:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
16 937teatr