"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 13 marca 2022, niedziela» 18:00
- 12 marca 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni 
Opera w dwóch aktach 
Libretto: Lorenzo da Ponta 
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki 
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski 
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio 
Kostiumy: Michał Znaniecki 
Choreografia – Inga Pilchowska 
Reżyseria światła – Dawid Karolak 
Asystent reżysera: Jolanta Denejko  
OBSADA: 
Don Giovanni – Łukasz Klimczak 
Leporello – Dawid Biwo 
Donna Anna – Maria Domżał 
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska 
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz 
Don Ottavio – Jarosław Bielecki 
Masetto – Sebastian Marszałowicz 
Commendatore – Remigiusz Łukomski  
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej 
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz 
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej 
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense  
Dyrygent: 
Tadeusz Kozłowski  
OPIS 
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń operowych tego roku - „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata. 
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy? 
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi. 
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić. 
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta. 
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych. 
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella. 
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy. 
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem! 
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.). 
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
- Wakacje z AFRONTEM - forever!- 30 sierpnia 2014 - 19:30 - Państwomiasto - ul. Andersa 29 Warszawa - 20 343teatr 
- Łysa Spiewaczka- 30 sierpnia 2014 - 20:00 - Teatr XL - ul. Kredytowa 1 Warszawa - 20 127teatr 
- Baśnie na dobranoc - baśnie polskie- 29 sierpnia 2014 - 19:30 - 20 - Państwomiasto - ul. Andersa 29 Warszawa - 19 648teatr 
- Wakacje z AFRONTEM, czyli improwizowana mieszanka bardzo rozrywkowa- 23 sierpnia 2014 - 19:00 - 21 - Państwomiasto - ul. Andersa 29 Warszawa - 19 854teatr 
- Bajkotworek i bajek pełen worek - na starym, starym strychu...- 23 sierpnia 2014 - 12:00 - 13 - Państwomiasto - ul. Andersa 29 Warszawa - 19 759teatr 
- Baśnie na dobranoc - baśnie polskie- 22 sierpnia 2014 - 19:30 - 20 - Państwomiasto - ul. Andersa 29 Warszawa - 19 834teatr 
- "Czkawka", reż. Sylwester Biraga w Teatrze Druga Strefa- 22 sierpnia 2014 - 20:00 - Teatr Druga Strefa - ul. Magazynowa 14 a Warszawa - 24 481teatr 
- "Czkawka", reż. Sylwester Biraga w Teatrze Druga Strefa- 21 sierpnia 2014 - 20:00 - Teatr Druga Strefa - ul. Magazynowa 14 a Warszawa - 20 912teatr 
- "Morfina 0,05" Michaiła Bułchakowa w Teatrze Druga Strefa- 20 sierpnia 2014 - 20:00 - Teatr Druga Strefa - ul. Magazynowa 14 a Warszawa - 20 998teatr 
- "Morfina 0,05" Michaiła Bułchakowa w Teatrze Druga Strefa- 19 sierpnia 2014 - 20:00 - Teatr Druga Strefa - ul. Magazynowa 14 a Warszawa - 23 329teatr 
- Spektakl improwizowany- 31 lipca 2014 - 20:00 - Klub Komediowy - nie podano Warszawa - 23 869teatr 
- Wakacyjny dżem impro- 30 lipca 2014 - 20:00 - Klub Komediowy - nie podano Warszawa - 23 697teatr 
- Klub Komediowy w Stacji Mercedes- 27 lipca 2014 - 20:00 - Stacja Mercedes - Al. 3 Maja Warszawa - 23 731teatr 
- Stand-up – gorączka sobotniej nocy- 26 lipca 2014 - 20:00 - Klub Komediowy - nie podano Warszawa - 25 920teatr 
- Wakacyjna scena impro- 25 lipca 2014 - 20:00 - Klub Komediowy - nie podano Warszawa - 25 169teatr 
- Spektakl kabaretowy "Ścibor Ekran Szpak"- 24 lipca 2014 - 19:00 - Znajomi Znajomych - ul. Wilcza 58 Warszawa - 23 247teatr 
- "Finger Mouth" teatru Tricklock Company z USA w Teatrze Druga Strefa- 24 lipca 2014 - 20:00 - Teatr Druga Strefa - ul. Magazynowa 14 a Warszawa - 23 475teatr 




























