koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POKazujemy operę - X, XI 2025Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieAkademia Muzyczna 26.10.2025CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

KONCERT WŁOSKI - arie operowe

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 220 wyświetleń od 11 stycznia 2022
  • 18 lutego 2022, piątek
    » 19:00

Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, a nade wszystko Giuseppe Verdi – oto mistrzowie włoskiej opery romantycznej, których twórczość nieustannie zachwyca publiczność na całym świecie. Choć każdy z nich wniósł do świata opery swój indywidualny styl, przyczyniając się do rozwoju gatunku, to fascynujące jest, jak na siebie wzajemnie wpływali. Vincenzo Bellini (1801-1835) podczas studiów w neapolitańskim konserwatorium był częstym gościem w tamtejszym teatrze, gdzie mógł czerpać z doświadczenia Rossiniego (1792-1868) i szukać inspiracji m.in. w dziełach Donizettiego (1797-1848). Arie każdego z tych kompozytorów stanowią świadectwo różnorodności barw i dramatycznych odcieni, jakie włoscy mistrzowie potrafili odmalować dźwiękami.
Trudno przewidzieć, czy geniusz Giuseppe Verdiego rozkwitłby w pełni, gdyby nie dokonania jego znakomitych poprzedników. Przezwyciężając ugruntowane standardy muzycznych rozwiązań, wprowadził do opery nową, świeżą jakość. Szczególną uwagę zwracał na dramatyczną spójność swych dzieł, nieraz ingerując w ostateczny kształt libretta. Jednocześnie dbał o kształtowanie pięknych melodii i ciekawą formę, doskonale wyczuwał potrzeby sceny i upodobania publiczności, czego dowodem jest niezwykła nośność operowych wyimków – zarówno w obiegu koncertowym, jak i w kulturze popularnej. Sam Donizetti po premierze jednego z wczesnych arcydzieł Verdiego – opery Nabucco – stwierdził z uznaniem: A jednak geniusz!

✅ PROGRAM:
• Piotr Czajkowski – Kaprys włoski op. 45
• Gaetano Donizetti – Fia dunque vero – O mio Fernando
recytatyw i aria Favority z opery La Favorita
• Vincenzo Bellini – Vi ravviso, o luoghi ameni
aria hrabiego Rudolfa z opery La sonnambula
• Giuseppe Verdi – Morró, ma prima in grazia
aria Amelii z III aktu opery Un ballo in maschera
• Giuseppe Verdi – Ben io t’invenni… Salgo gia
aria Abigaile z opery Nabucco
• Giuseppe Verdi – La donna e mobile
aria księcia Mantui z III aktu opery Rigoletto
• Giuseppe Verdi – O don fatale
aria Eboli z opery Don Carlos
• Giuseppe Verdi – Di’ tu se fedele
aria Riccarda z I aktu opery Un ballo in maschera
• Vincenzo Bellini – Casta diva
aria Normy z opery Norma
• Giuseppe Verdi – Ach, non m’hanno ingannata… Grave a core Innamorato
recytatyw i cavatina Marchesy del Poggio z I aktu opery Un giorno di regno
• Giuseppe Verdi – Se quel guerrier io fossi… Celeste Aida aria Radamesa z I aktu opery Aida
• Gioacchino Rossini – A un Dottor della mia sorte
aria Bartola z opery Il barbiere di Siviglia

✅ WYKONAWCY:
GABRIELA KAMIŃSKA sopran
ANNA WIERZBICKA sopran
MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA mezzosopran
NAZARII KACHALA tenor
ROBERT GIERLACH bas
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DAWID RUNTZ DYRYGENT

📍Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, ul. Modzelewskiego 59

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ