koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374POKazujemy operę - X, XI 2025Akademia Muzyczna 26.10.2025Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianie
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 833 wyświetleń od 7 grudnia 2021

Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia. Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją.
Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
REŻYSERIA | Natalia Kozłowska
SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO | Jakub Szafrański
ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak
INSPICJENT | Tatiana Hempel-Gierlach

✅ OBSADA 21.01.2022 → https://bit.ly/3FVv24y
✅ OBSADA 22.01.2022 → https://bit.ly/3G3yGcK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA DYRYGENT, KLAWESYN

Czas trwania: 1 h 15 min (bez przerwy)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.

📍Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksa kursującego między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ