„Weihnachtsoratorium” / Jan Sebastian Bach
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00

Jan Sebastian Bach
Weihnachtsoratorium (kantaty I-III)
Zamek Królewski w Warszawie
Korona bachowskiego kanonu
,,Cała muzyka nie powinna mieć innego celu niż chwalenie Boga i pokrzepienie duszy’’ J.S. Bach
Program:
Kantata I: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
Kantata II. Und es waren Hirten in derselben Gegend
Kantata III. Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen
Obsada:
Dorota Szczepańska – sopran
Jan Jakub Monowid – alt
Aleksander Kunach – tenor
Artur Janda – bas
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Dirk Vermeulen
Tym czym dla malarstwa są dzieła Caravaggia i Michała Anioła, dla sztuki i techniki spuścizna Leonarda da Vinci, tym dla muzyki jest oratoryjne opus magnum Jana Sebastiana Bacha. Obok muzyki pasyjnej oraz Wielkiej Mszy h-moll, „Oratorium Na Boże Narodzenie” – „Weihnachtsoratorium” wraz z oratorium skomponowanym na czas Wielkanocny i Magnificatem D-dur, stanowią najdoskonalszy owoc muzyki barokowej, najwybitniejszy wykwit kultury muzyki w ogóle. Bez podziału na style, gatunki i epoki. Świat Weihachtsoratorium pierwszy raz usłyszał w 1734 roku w dzień Narodzin Pana. Od tego czasu trwa jego tryumfalny pochód przez estrady i wykonania w świątyniach całego świata. Sześcioczęściowe, blisko trzygodzinne dzieło opisuje narodziny Jezusa, w części drugiej – objawienie pasterzom, część trzecia poświęcona jest adoracji pasterzy, czwarta – obrzezaniu i nadaniu imienia. Piąta opisuje podróż mędrców ze wschodu, a szósta ich adorację.Wykonanie Warszawskiej Opery Kameralnej odwołuje się do najbardziej rygorystycznych norm interpretacji, wg zasad HIP — czyli wykonawstwa historycznie poinformowanego. Filarem koncertu będzie Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Dziś zaprezentujemy III kantaty, które były przeznaczone na trzy kolejne dni świąteczne (25, 26, 27 grudnia).
Pierwszej kantacie towarzyszą radosne brzmienia trąbek i kotłów, prócz nich grają też flety i oboje, składając się na jedną z najokazalszych obsad barokowej orkiestry. W dziele tym, zwiastującym narodzenie Zbawiciela, dominuje nastrój żywiołowej radości i tryumfu, choć pojawia się także intrygująca melodia chorału,, Herzlich tut mich verlangen’’ znanego również jako pasyjna pieśń,, O, Haupt, voll Blut und Wunden’’ – interpretowano to jako głęboki symbol przypominający, iż radość Narodzenia jest początkiem drogi, na której końcu był Krzyż i Odkupienie.
Druga kantata przynosi wyciszenie – nowo narodzone Dziecię śpi tam „gdzie przedtem wół posiłek miał”, a Matka śpiewa mu wzruszającą kołysankę (,,Schlafe, mein Liebster’’). Aniołowie głoszą Bożą chwałę i oznajmiają radosną nowinę pasterzom wzywając, by podążali do Betlejem oddać pokłon Zbawicielowi. Tę kantatę rozpoczyna wyjątkowo nie chór, lecz ujmująca Sinfonia w rozkołysanym rytmie ulubionego przez Bacha tańca, siciliany. Brzmienia smyczków i fletów to według Alberta Schweitzera symbol zastępów anielskich. Odpowiada im głos tenorowych obojów da caccia, naśladujących dźwięk pasterskich dud i szałamai. Końcowy chorał utożsamia zdążających do stajenki pasterzy z ogółem wiernych, „zastępami Pana” śpiewającymi mu z radością.
Trzecia część oratorium to muzyczny obraz adoracji Dzieciątka przez pasterzy, którzy odnaleźli je podążając za wskazaniami aniołów. Błagają teraz Pana, by wysłuchał ich skromnych pieśni i modlitw. Powraca okazała, „królewska” obsada części pierwszej – symbol radości i majestatu, którego nie utracił Bóg, mimo że przyszło mu przebywać w lichej stajence. Ponownie więc rozbrzmiewają trąbki i kotły, chorały zaś wyrażają niezłomną wiarę i radość wspólnoty wiernych – „to wszystko wszak uczynił Pan, by miłość okazać nam, cieszą się więc chrześcijanie wraz, dziękują mu po wieczny czas!”.
Elton John - Warszawa
30 maja 2010 - 18:30
HARD ROCK CAFE
Złote Tarasy Warszawa
18 031muzyka
Śpiewanki w Tavernie 10B
30 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
17 151muzyka
Vampiriada #99
od: 29 maja 2010 do: 30 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
17 646muzyka
Koncert PropaBanda-Tsigan/Balkan Collective
29 maja 2010 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 313muzyka
RahRah prezentuje: Deadly Hunta UK
29 maja 2010 - 21:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
17 283muzyka
Fado na EtnoPradze
29 maja 2010 - 20:00
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
17 535muzyka
FullTandeta Attack! Oldis Edition!
29 maja 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 954muzyka
Everybody Wanted Party!
29 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Lokanta Club
ul. Nowogrodzka 47a Warszawa
17 924muzyka
I MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL CHÓRALNY
29 maja 2010 - 20:00
Katedra Św. Floriana
ul. Floriańska 3 Warszawa
17 570muzyka
Festiwal Magnetofon
od: 28 maja 2010 do: 29 maja 2010
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
17 110muzyka
MAJÓWKI CHOPINOWSKIE
29 maja 2010 - 11:00jest więcej terminów
siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia
Grochowska 272 Warszawa
54 388teatr
Quartier Libre + DUMBS + P.D.S. - after DJ Bigos
od: 28 maja 2010 do: 29 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
17 777muzyka
Mietek Folk w Korsarzu
29 maja 2010 - 20:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
17 805muzyka
Seweryn Krajewski Smooth Jazz.
29 maja 2010 - 19:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
17 547muzyka
Sofa Surfers w Centralnym Basenie Artystycznym
29 maja 2010 - 20:00
Centralny BASEN Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 897muzyka
Pastelowy Recital
29 maja 2010 - 19:00
STAROMIEJSKI DOM KULTURY
RYNEK STAREGO MIASTA 2 Warszawa
28 669muzyka
MASHuP!
29 maja 2010 - 21:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
17 670muzyka