Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 16 stycznia 2022, niedziela» 19:00
- 15 stycznia 2022, sobota» 19:00
- 14 stycznia 2022, piątek» 19:00
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Nowy spektakl w Teatrze 6.piętro-"CZECHOW ŻARTUJE!" już od 19 grudnia!
30 stycznia 2014 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
24 327teatr
Jaś i Małgosia
30 stycznia 2014 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
18 804teatr
AB OVO Improv we Wkręcie! - "PUBLICZNOŚĆ RZĄDZI"
29 stycznia 2014 - 20:30
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
20 427teatr
Ab Ovo Teatr Improv i show "Publiczność rządzi" 29 stycznia we Wkręcie
29 stycznia 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
20 644teatr
Miś Uszatek
29 stycznia 2014 - 10:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
19 338teatr
Pinokio
29 stycznia 2014 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
18 396teatr
Straszny dwór
28 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
18 770teatr
27 stycznia „Śpiewamy Młynarskiego” w Teatrze Ateneum
27 stycznia 2014 - 19:00
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
20 302teatr
Arnold Schönberg - "Księżycowy Pierrot "
27 stycznia 2014 - 19:00
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, 00-467 Warszawa Warszawa
41 591teatr
Alicja Alicja
26 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
18 253teatr
Ab Ovo w Teatrze XL
26 stycznia 2014 - 19:00
Teatr XL
Kredytowa 1 Warszawa
19 480teatr
Przedstawienie dla dzieci w DK Zacisze: Księżniczka i rycerz
26 stycznia 2014 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
19 435teatr
NIŻYŃSKI przedpremierowo w Teatrze Polskim
26 stycznia 2014 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawajest więcej miejsc
22 277teatr
Zwierzątka Pana Ezopa
26 stycznia 2014 - 13:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
18 983teatr
MAŁE ZBRODNIE MAŁŻEŃSKIE
26 stycznia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Mazowiecki
ul. Elektoralna 12 00-139 Warszawa Warszawajest więcej miejsc
20 930teatr
MADAME
26 stycznia 2014 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Na Woli im.Tadeusza Łomnickiego
ul. Kasprzaka 22 Warszawa
19 304teatr
Darkroom
26 stycznia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
18 786teatr