Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 16 stycznia 2022, niedziela» 19:00
- 15 stycznia 2022, sobota» 19:00
- 14 stycznia 2022, piątek» 19:00
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Samba brazylijska w Teatrze Buffo - rewia Afro Carnaval u J. Józefowicza!
21 maja 2013 - 19:00
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
21 774teatr
Spektakl "Afrocuba de Acá"
21 maja 2013 - jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
18 388teatr
KANASTRA
19 maja 2013 - 20:00-21.00jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
18 458teatr
spektakl "Słomiany Wdowiec" - Teatru HaliBut
18 maja 2013 - 19:00 - 21.30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
18 427teatr
Otwarte warsztaty recytatorskie
18 maja 2013 - 11:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
44 463teatr
Noc Muzeów w Teatrze WIelkim - Operze Narodowej
18 maja 2013 - 21:00 - 1
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
18 233teatr
,,Salome" - pożegnanie z tytułem
18 maja 2013 - 19:00
Teatr Wolandejski - Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 098teatr
Spektakl „Mam na imię Psyche”
od: 17 maja 2013 do: 18 maja 2013
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 494teatr
Majówka teatralna
18 maja 2013 - 20:00
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
17 910teatr
Kabaret z Nazwy
18 maja 2013 - 18:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
17 665teatr
TRISTAN
18 maja 2013 - 19:00-21jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
32 467muzyka
Warszawska Noc Muzeów w Teatrze Kamienica
18 maja 2013 -
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
28 139muzyka
PRO AN(N)A - premiera z cyklu "Teatr w klasie" w Powszechnym
17 maja 2013 - 20
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
17 500teatr
KONKURS MONIUSZKOWSKI - FINAŁY
16 maja 2013 - 18:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
18 202teatr
CONOCE MI CUBA w Warszawie! 15.05.2013 Teatr Sabat!
15 maja 2013 - 20:00
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
24 172teatr
Spektakl "Przedstawiciel"
14 maja 2013 - 16:30
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
17 860teatr
KONKURS MONIUSZKOWSKI Przesłuchania II etapu
14 maja 2013 - jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
32 820teatr