Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30
- 17 września 2021, piątek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
„MŁYNARSKI obowiązkowo!" - najnowsza premiera Teatru 6.piętro
7 marca 2015 -
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
17 439teatr
Wolfgang Amadeus Mozart / COSI FAN TUTTE
7 marca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
34 275teatr
Trubadurki
7 marca 2015 - 18:00
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
ul. Świerkowa 2 Warszawa
17 624teatr
Praskie wieczory teatralne "Damy PRL-u"
6 marca 2015 - 18:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
16 188teatr
PiP show
6 marca 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 034teatr
Klancyk gra Zaburzone Osobowości
6 marca 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 996teatr
The Wave, TNT Theatre Britain
6 marca 2015 - 12:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
17 728teatr
Nieznane przygody Aladyna
6 marca 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
16 358teatr
Wernisaż wystawy-MEMY - Marta Frej
5 marca 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 748teatr
33/33 - John Belushi
5 marca 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 787teatr
Koszałki opałki
5 marca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 066teatr
Koszałki opałki
5 marca 2015 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
22 898teatr
Wieczór krótkich gier
4 marca 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 825teatr
Spektakl „Album Karla Höckera" Teatru Trans-Atlantyk w Instytucie Teatralnym
4 marca 2015 - 19:00
INSTYTUT TEATRALNY im. Zbigniewa Raszewskiego
ul. Jazdów 1 Warszawa
16 034teatr
KRAKÓW Warsztaty aktorskie – nabór dla dorosłych w ASiK
3 marca 2015 -
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
18 054teatr
Nowowiejska czyli dubbingujemy sejm
2 marca 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 047teatr
Nawijak
1 marca 2015 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 843teatr





























