koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaDBP - miesiąc z 9 sztukąBWA Wrocław - spadekKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkaniaGAUDIUMFinały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianie
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY. LA SERVA PADRONA / GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 291 wyświetleń od 21 lipca 2021

Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo „La serva padrona” („Służąca panią”). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach.
Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie „Tysiąc i jedna opera”, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii:
„Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko”.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
REŻYSERIA | Jitka Stokalska
SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko
REŻYSERIA ŚWIATEŁ | Karolina Gębska
RUCH SCENICZNY | Alisa Makarenko
ASYSTENT REŻYSERA | Agnieszka Kozłowska
II ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak
PROJEKCJE | Marek Zamojski
REALIZACJA OŚWIETLENIA | Piotr Rudzki
INSPICJENT | Dorota Lachowicz, Tatiana Hempel-Gierlach

🔸 OBSADA 🔸
SOLIŚCI POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

Czas trwania: 1 h
Miejsca na widowni są nienumerowane.

🎟 BILETY | https://bit.ly/3BngNnx

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ