koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY. DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 609 wyświetleń od 21 lipca 2021

Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
REŻYSERIA | Natalia Kozłowska
SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO | Lilianna Krych
ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak
INSPICJENT | Tatiana Hempel-Gierlach

🔸 OBSADA 🔸
• OBSADA PROLOGU •
FEBUS | Michał Janicki
PIERWSZA NEREIDA | Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
DRUGA NEREIDA | Iwona Lubowicz
WENUS | Olga Pasiecznik
WIOSNA | Marta Boberska
PIERWSZA PASTERKA | Agnieszka Kozłowska
DRUGA PASTERKA | Joanna Talarkiewicz
ON | Krzysztof Łazicki
ONA | Marta Schnura
• OBSADA OPERY •
BELINDA | Marta Boberska
DYDONA | Olga Pasiecznik
DRUGA DAMA | Agnieszka Kozłowska
ENEASZ | Michał Janicki
CZAROWNICA | Dorota Lachowicz
PIERWSZA WIEDŹMA | Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
DRUGA WIEDŹMA / DUCH | Iwona Lubowicz
MARYNARZ | Jakub A. Grabowski
TANCERZE ZESPOŁU VARSAVIA GALANTE
Edgar Lewandowski
Aleksandra Andruszkiewicz
Aleksandra Pawluczuk
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT, KLAWESYN | Krzysztof Garstka

Czas trwania: 1 h 20 min (bez przerwy)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.

🎟 BILETY | https://bit.ly/3kFNsPg

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ