koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobraniaWieczory w Aesenale 2025 II
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

„GADJI BERI BIMBA”, ALBO PROLEGOMENA DO ESKAPADY W NIEZNANE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 803 wyświetleń od 24 czerwca 2021
  • 29 czerwca 2021, wtorek
    » 18:30

„Gadji beri bimba”, albo prolegomena do eskapady w nieznane. Wokół słowno-dźwiękowo-muzycznych eksperymentów Hugo Balla, Antonina Artauda, Zdzisława Beksińskiego i Salvadora Dalí.

Wykład multimedialny Marcina Borchardta organizowany w ramach projektu: Pustka i cisza, objętego opieką kuratorską Marcina Dymitera. Dominująca w sztuce XX wieku tendencja do ciągłego poszerzania granic wyznaczonych twórcom przez tradycję, szybko zaprowadziła najodważniejszych artystów-wizjonerów na naturalne antypody ludzkiej percepcji i poznania. Jedną z niezliczonych konsekwencji wprowadzenia w życie rewolucyjnych postulatów - natychmiastowego odrzucenia wszelkich ograniczeń estetycznych i dotychczasowych środków ekspresji - był niczym nieskrępowany egalitaryzm twórczy. Muzyka przestała być domeną zarezerwowaną wyłącznie dla kompozytorów i muzyków. Reżyser i scenarzysta w swoim wystąpieniu przedstawi cztery słowno-dźwiękowo-muzyczne efemerydy stworzone przez ikonicznych artystów, którzy na co dzień z muzyką nie mieli wiele wspólnego. Opowie o "wersetach bez słów" w poezji dźwiękowej Hugo Balla, radiowej musique concrète Antonina Artauda, kolażach dźwiękowych na taśmę Zdzisława Beksińskiego oraz monumentalnym "katarskim audiowizualnym poemacie operowym" Salvadora Dalí, a ponadto spróbuje wskazać miejsce tych dzieł w kanonie awangardy. Marcin Borchardt - reżyser, scenarzysta, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o sztuce. Autor głośnych filmów dokumentalnych - "Beksińscy. Album wideofoniczny" (2017) i "Tony Halik" (2020). Wykładowca akademicki, autor monografii "Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących" (2014), "Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego Jorku" (2018). Członek Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).

Foto: Marcin Borchardt (fot. Anna Rezulak) wymagana bezpłatna rezerwacja miejsca

więcej o projekcie

autor:
zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ