Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Lis Witalis w Teatrze Druga Strefa
26 kwietnia 2014 -
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 856teatr
"Teatralia 2014" Przegląd Dziecięcych i Młodzieżowych Zespołów Teatralnych ( zgłoszenia do 9 kwietnia)
od: 25 kwietnia 2014 do: 26 kwietnia 2014
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 739teatr
Klancyk feat. Marcin Masecki
26 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 166teatr
Spektakl „Biblia w skróconej wersji” 26.04
26 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 071teatr
"Lis Witalis" Jan Brzechwa , reż. Dorota Bagiński w Teatrze Druga Strefa w Warszawie - PREMIERA
26 kwietnia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
20 991teatr
Człowiek, który nie umiał odejść - 25 kwietnia w Teatrze Druga Strefa
25 kwietnia 2014 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 792teatr
Spektakl Katy Juhasz (Węgry) "Warm-up" 25.04
25 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Tańca Zawirowania przy Starej Prochowni
Boleść 2 Warszawa
18 627teatr
Spektakl muzyczny "Byłem w Ameryce" (25 kwietnia)
25 kwietnia 2014 - 20:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 940teatr
Karol Kopiec „Dwa”
25 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 978teatr
"CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ" Jarosław Jakubowski, reż. Sylwester Biraga
25 kwietnia 2014 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
20 056teatr
Mój boski rozwód w Teatrze Druga Strefa - 23 i 24 kwietnia
24 kwietnia 2014 - jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 813teatr
Improwizowane słuchowisko feat. Miron Grzegorkiewicz
24 kwietnia 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 837teatr
„MÓJ BOSKI ROZWÓD” Geraldine Aron w reżyserii Jerzego Gruzy w Teatrze Druga Strefa w Warszawie
24 kwietnia 2014 - jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
22 115teatr
Łukasz Jakóbiak zaimprowizuje na 4. urodzinach Ab Ovo
23 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
20 553teatr
Przystanek poezja. Icchak Kacenelson - Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie
23 kwietnia 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 605teatr
O karpiu, kozie i trąbce, która gasiła pożary
23 kwietnia 2014 - 12:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 669teatr
Bitwa na dubbingi
23 kwietnia 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 607teatr