koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026Sylwester 25/26 w Piwnicy ŚwidnickiejNEON VOICETpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

FESTIWAL MOZART 2021. DON GIOVANNI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 482 wyświetleń od 14 czerwca 2021

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał „Don Giovanniego” w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego „Wesele Figara”. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu „Burlador de Sevilla” („Zwodziciel z Sewilli”) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą >opera buffa<, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – >dramma giocoso< („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
„Don Giovanni” zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

Festiwal Mozart 2021 organizowany jest pod Mecenatem Grupy PZU oraz Grupy LOTOS.

RYSZARD PERYT | inscenizacja, scenografia, reżyseria
MARLENA SKONECZKO | kostiumy
PIOTR RUDZKI | światło
MAREK ZAMOJSKI | projekcje
LILIANNA KRYCH | przygotowanie zespołu wokalnego

▪ OBSADA 22.07.2021
WOJCIECH GIERLACH | Komandor
ROBERT GIERLACH | Don Giovanni
ANDRZEJ KLIMCZAK | Leporello
EWA TRACZ | Donna Anna
TATIANA HEMPEL-GIERLACH | Donna Elvira
SYLWESTER SMULCZYŃSKI | Don Ottavio
MARTA BOBERSKA | Zerlina
KRZYSZTOF ŁAZICKI | Masetto
DAGMARA DUDZIŃSKA | klawesyn
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZBIGNIEW GRACA | dyrygent
Bilety 👉 https://bit.ly/3fKnBmA

▪ OBSADA 23.07.2021
TOMASZ RAFF | Komandor
MICHAŁ JANICKI | Don Giovanni
PAWEŁ MICHALCZUK | Leporello
GABRIELA KAMIŃSKA | Donna Anna
ANNA WIERZBICKA | Donna Elvira
JACEK SZPONARSKI | Don Ottavio
AGNIESZKA KOZŁOWSKA | Zerlina
KRZYSZTOF ŁAZICKI | Masetto
KRZYSZTOF TRZASKOWSKI | klawesyn
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZBIGNIEW GRACA | dyrygent
Bilety 👉 https://bit.ly/2SMC5t0

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ