koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NOSKOWSKI – MOZART – SCHUMANN29 Last Night of the Proms in CracowCO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 373DNI SENIORA 225DNI WĘGIERSKIE 2025 DBPTpL Repertuar 09.2025
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

KANTATY / Johann Sebastian Bach

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 942 wyświetleń od 10 czerwca 2021

Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 oraz Ich habe genug, BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.
Koncert otworzy kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 przeznaczona na sopran, obój, smyczki i continuo. Utwór powstał w 1714 roku, gdy Bach pełnił funkcję nadwornego organisty w Weimerze. Nie ulega wątpliwości, że kompozytor miał tam do dyspozycji profesjonalny zespół muzyków – kantata jest bowiem technicznie bardzo wymagająca. W następujących po sobie recytatywach i ariach ukazany jest cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca pełną wdzięczności afirmację wybaczającego Boga.
Nie mniej przejmująca jest kantata, którą Bach napisał już podczas pobytu w Lipsku – przeznaczona na święto Oczyszczenia Marii Panny, 2 lutego 1727 roku. Pierwotna wersja Ich habe genug, BWV 82 napisana została na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS

✅ PROGRAM
Johann Sebastian Bach
• Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 •
recytatyw | Mein Herze schwimmt im Blut
aria | Stumme Seufzer, stille Klagen
recytatyw | Doch Gott muß mir genädig sein
aria | Tief gebückt und voller Reue
recytatyw | Auf diese Schmerzensreu
chorał | Ich, dein betrübtes Kind
aria | Wie freudig ist mein Herz
• Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067 •
Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement,
Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie
• Kantata Ich habe genug, BWV 82 •
aria | Ich habe genug
recytatyw | Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein
aria | Schlummert ein, ihr matten Augen
recytatyw | Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!
aria | Ich freue mich an meinen Tod

✅ WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK – sopran
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA – pozytyw, dyrygent

bilety 👉 https://bit.ly/3vpXTcg

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ulicy Agrykola.
Miejsca na widowni są nienumerowane.

🔴 Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów 🔴
• Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
• Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
• Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
• Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
• Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
• Widownia będzie zapełniona w max 50%.
• Zachowujemy bezpieczną odległość.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie: +48 500 309 424.

👉 Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską → https://bit.ly/3cLEGew
👉 Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie → https://bit.ly/2MGfjQT

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ