Trzy wysokie kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 czerwca 2021, sobota» 18:00
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:30
- 10 czerwca 2021, czwartek» 19:30

Autor: Edward Albee
Przekład: Małgorzata Semil Reżyseria: Maksymilian Rogacki Scenografia: Aleksandr Prowaliński Kostiumy: Aleksandr Prowaliński Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński Muzyka: Dominik Strycharski Inspicjent: Katarzyna Zbrojewicz Sufler: Małgorzata Ziemak Producent wykonawczy: Magdalena Mróz
występują: Hanna Skarga, Maksymilian Rogacki, Grażyna Barszczewska, Katarzyna Strączek
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety” nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albee'ego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albee'ego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Zemsta
24 listopada 2015 - 12:15jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
19 356teatr
Foto/Teatr
23 listopada 2015 - 18:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
16 652teatr
Lilka, cud miłości
23 listopada 2015 - 17:30
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
72 686teatr
Śpiąca królewna
23 listopada 2015 - 12:00, 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
25 425teatr
Złota Rybka spektkal dla dzieci w DK Włochy
22 listopada 2015 - 12:30
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
17 360teatr
Chatka pełna bajek - spektkal improwizowany nie tylko dla najmłodszych
22 listopada 2015 - 13:00 - 14
Centrum Zarządzania Światem
Okrzei,26 Warszawa
17 674teatr
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania
22 listopada 2015 - 12:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
16 239teatr
Teatr Akt Ziemia jałowa
22 listopada 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
19 581teatr
Szata z żurawich piór
22 listopada 2015 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
17 836teatr
Szata z żurawich piór
22 listopada 2015 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
17 862teatr
Finał Przeglądu Twórczości Seniorów TERAZ MY
22 listopada 2015 - 13:00
Sala Widowiskowa Domu Kultury Włochy
1 Sierpnia 36A Warszawa
38 953teatr
XXI Festiwal Teatralny w Kochanowskim
od: 20 listopada 2015 do: 22 listopada 2015
XXVIII LO imienia Jana Kochanowskiego
ul. Wiktorska 99 Warszawa
42 436teatr
Marienbad
22 listopada 2015 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
30 027teatr
Miłość to ryzyko? Spektakl "Sercowa ruletka" w DK Włochy
21 listopada 2015 - 18:00
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
17 634teatr
PUSH IT! - przedstawienie taneczne austriackiego zespołu SILK FLuegge i teatru Dschungel Wien
21 listopada 2015 - 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury
Elektoralna 12 Warszawa
17 698teatr
Nie mów nikomu - spektakl improwizowany
21 listopada 2015 - 19:30 - 21
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
18 073teatr
SCENA MŁODYCH / SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH
21 listopada 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
39 512teatr




























