Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 12 czerwca 2021, sobota» 19:00

występują: Wykonawcy: Karolina Nowotczyńska – skrzypce Marcin Zdunik – wiolonczela Aleksander Dębicz – fortepian Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Wojciecha Rodka
- Festiwal Mozartowski w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie
Dwa oblicza klasycyzmu: Elbląska Orkiestra Kameralna i goście
Program: Ludwig van Beethoven Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 I. Allegro II. Largo III. Rondo alla Polacca Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur „Jowiszowa” KV 551 I. Allegro vivace II. Andante cantabile III. Menuetto: Allegretto − Trio IV. Finale. Molto allegro
Oba dzieła prezentowane w czasie koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej mają ważną wspólną cechę, bowiem w swej warstwie instrumentacyjnej stanowią swoisty dialog, zaś same w sobie – jak przykazał Joseph Haydn, sprawiają radość muzykowania instrumentalistą dostarczając radości słuchania melomanom. Ludwig van Beethoven napisał Koncert potrójny C-dur op. 56 dla swego ucznia i protektora – księcia Franza Josepha Lobkowitza, melomana i – o czym często zapominamy, wielce utalentowanego pianisty. Wszystkie trzy instrumenty solowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian), pokazują swoje solistyczne walory by w pięknym dialogu wchodzić w interakcje nie tylko między sobą ale i orkiestra. Trzyczęściową formę wieńczy polonez, a samo dzieło, mimo, że wyszło spod ręki klasyka wiedeńskiego, ma w sobie przedśpiew może nie tyle Romantyzmu co niesie nowatorskie elementy tak typowe dla jego innych ikonicznych dzieł: III Symfonia („Eroika” op. 55) Sonaty fortepianowej – f-mollowej znanej jako „Appassionata”.
Równie istotnym elementem koncertu będzie wykonanie symfonii „Jowiszowej” arcydzieła określanego mianem jednej z trzech wielkich, ostatnich symfonii Mozarta na które składają się symfonia nr 39 – Es-dur (KV 543), nr 40 – g-moll (KV 550) oraz wspomniana 41. – Jowiszowa C-dur (KV 551). To właśnie ona wraz kilkoma innymi dziełami sprawiała, że zachwycony całą spuścizną mozartowską Albert Einstein powiedział, że frazy które znamy jako dzieła Maestro Amadeusza to muzyka prosto od Boga, istniejąca od tysiącleci w kosmosie, ale to właśnie Mozart zawarł ją w nutach.
Sama symfonia wpisana jest do grona pięćdziesięciu najważniejszych w historii muzyki („The Guardian” 2014) jako owoc radości zbudowany na fundamencie palimpsestów i proroctwa postmodernizmu. Badacze spuścizny mozartowskiej wybaczają fakt, iż samo dzieło pełne jest cytatów, jak choćby z arii „Un bacio di mano” która Mozart dopisał do wystawienia opery Anfossiego Pasquale „Le gelosie fortunate”… temat ten pojawia się pod koniec tematu głównego pierwszej części. Transpozycja z tonacji c-dur do G-dur okazała się w opinii erudytów, mistrzowskim ruchem a sama pierwsza część symfonii uchodzi za jedno z najbardziej przepełnionych głębią dzieł Mozarta. To jak twierdzi Tom Service, jest to „kawałek postmodernizmu avant la lettre i coś, czego Beethoven, mimo całego swojego ikonoklazmu, z trudem ryzykując spotykał w swoich symfoniach.
Symfonia „Jowiszowa” to wizytówka dyrygentów całego świata i całej post mozartowskiej historii. Dość wspomnieć wykonania pod batutą samego Ryszarda Straussa czy jego kolegów po fachu: Nikolausa Harnoncourta, René Jacobs, Thomasa Beechama, Charlesa Mackerrasa… A to, że w samej symfonii słychać echa XIII-wiecznego Credo, podobnie jak u Thomas z Akwinu, Pange Lingua czy Josquina des Prez, że echa słychać też w mozartowskiej symfonii 33 i Missa Brevis, że motyw dźwięków w sekwencji c, d, f, e powraca jak echo z fugi z symfonii 34… Cóż, muzyka to niekończąca się sztafeta pokoleń. Ku chwale muzyki.

Michał Walczak "Piaskownica"
19 czerwca 2015 - 20:00
Teatr TrzyRzecze/Kino Tęcza
ul. Suzina 6 Warszawa
17 414teatr
Prezentacja projektu Teatr w pudełku w ramach V festiwalu Sztuki Więziennej
19 czerwca 2015 - 10:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
15 837teatr
Ostatni tatuś
19 czerwca 2015 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
16 271teatr
Szałaputki
19 czerwca 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
16 483teatr
#jaś #i #małgosia
19 czerwca 2015 - 20:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
16 287teatr
Wieczór baletowy szkoły baletowej
19 czerwca 2015 - 17:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
15 876teatr
Coś Krótkiego czyli Improwizacja Nadwiślańska
18 czerwca 2015 - 20:00
Beach Bar by Głębokie
Wioślarska 6 Warszawa
17 446teatr
Fredro. Nikt mnie nie zna
18 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
21 805teatr
hamlet
17 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
17 239teatr
Praga. Między utopią a rozczarowaniem
17 czerwca 2015 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
41 135teatr
Listy na wyczerpanym papierze
17 czerwca 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
18 760teatr
"Satyry i bajki" I. Krasickiego i A. Mickiewicza
17 czerwca 2015 - 11:00jest więcej terminów
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
111 258teatr
„Przygody Królewny Gburki” - inscenizacja słowno-muzyczna uczestników Teatru Żyrafka z DK KADR
16 czerwca 2015 - 17:15
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
15 452teatr
Upadki. odc. 2
16 czerwca 2015 - 10:00, 19:30
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
15 579teatr
Sofia de Magico
16 czerwca 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
19 515teatr
Benefis Sergeya Basalaeva
15 czerwca 2015 - 19:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
15 863teatr
Ireneusz Krosny - Mowa ciała
15 czerwca 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
17 349teatr