"Don Giovanni" W. A. Mozart - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 1 czerwca 2021, wtorek» 19:00

30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jola Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba
Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś
Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec
Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata. Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych. Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 29 maja 2021 r.
Hops oto Drops! - przedstawienie teatralne dla dzieci
26 kwietnia 2015 - 15:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
15 078teatr
Bajkotworek i bajek pełen worek - spektakl improwizowany dla dzieci i dorosłych
26 kwietnia 2015 - 11:30 - 12
Klubokawiarnia Grochownia
Kobielska 75 Warszawa
15 328teatr
"Miss HIV" Teatru CoMeta
26 kwietnia 2015 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 960teatr
Improwizacja wolna. WARSZTATY ekspresji FIZYCZNEJ I WOKALNEJ
26 kwietnia 2015 - 17:00jest więcej terminów
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
16 035teatr
Żmija
26 kwietnia 2015 - 17:00
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
ul. Świerkowa 2 Warszawa
16 788teatr
Poranek teatralny "Jaś i Małgosia"
26 kwietnia 2015 - 12:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
16 323teatr
NADCHODZI PIPI. Przedstawienie dla dzieci w wykonaniu teatru TAK.
26 kwietnia 2015 - 16:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
15 669teatr
Fabularny przewodnik po ostatnich pożegnaniach
26 kwietnia 2015 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 667teatr
Petit Opéra. RODZINNE PORANKI OPEROWE / CZARY PANA DULKAMARY
26 kwietnia 2015 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
16 269teatr
Poza rzeczywistością
26 kwietnia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
18 132teatr
News na jedynkę
26 kwietnia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
20 609teatr
Ach! Odessa- Mama...
26 kwietnia 2015 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
34 828teatr
Teatr Improwizacji Hulaj i Robert Brylewski
25 kwietnia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 067teatr
A było to tak: Druga twarz Kopciuszka - spektakl improwizowany Teatru Improwizacji AFRONT
25 kwietnia 2015 - 19:30 - 21
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
15 085teatr
"Na pełnym morzu" Teatr HAŃBA
25 kwietnia 2015 - 19:30
Teatr BAZA
Podchorążych 39 Warszawa
15 425teatr
Happy now?
25 kwietnia 2015 - 16:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
15 382teatr
BOYLESQUE SHOW | pierwszy taki spektakl w Polsce!
25 kwietnia 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 827teatr