Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:30
- 10 czerwca 2021, czwartek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Psychoterapia
24 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr XL
Pl. Hallera 5 03-464 Warszawa Warszawa
16 481teatr
Intensywne warsztaty aktorskie w ferie: Warszawa
24 stycznia 2015 - 10:00
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
18 286teatr
BOYLESQUE SHOW | Teatr Druga Strefa & Betty Q
24 stycznia 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
37 947teatr
1 Urodziny Bitwy na dubbingi
24 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 617teatr
Surplus
23 stycznia 2015 - 19:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
15 949teatr
Oniegin
23 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 320teatr
O mniejszych braciszkach Św. Franciszka
23 stycznia 2015 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
15 417teatr
Kino Palace
23 stycznia 2015 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
15 395teatr
PiP show
23 stycznia 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 005teatr
Klancyk gra Pana Harolda
23 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 102teatr
Gioacchino Rossini / IL BARBIERE DI SIVIGLIA
23 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
19 509teatr
Zbrodnia i kara
22 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
16 027teatr
A-CH 7 Arena Choreografów
22 stycznia 2015 - 19:00
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
16 518teatr
Erasmus got Talent
22 stycznia 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 220teatr
Biały puch (Süßer die Glocken) - czytanie performatywne komedii austriackiego dramaturga Stefana Vögla
22 stycznia 2015 - 19:30
Teatr Powszechny
ul. Jana Zamoyskiego 20 03-801 Warszawa Warszawa
20 011teatr
Grupa rozwojowa Teatr Procesu
21 stycznia 2015 - 19:00-21.00
Ośrodek Psychologiczny Fundacji "Dobra Wioska"
Dąbrowskiego 71 a m. 17 Warszawa
15 785teatr
Musical improwizowany – Premiera
21 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 419teatr