Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00

- Festiwal Mozartowski
Zamek Królewski w Warszawie
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Tomasz Strahl – wiolonczela Tomasz Ritter – fortepian
Program: Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart I. Allegro II. Andante III. Allegretto Felix Mendelssohn-Bartholdy Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato II. Andante con moto tranquillo III. Scherzo: Leggiero e vivace IV. Finale: Allegro assai appassionato Fryderyk Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco II. Scherzo: Vivo III. Adagio sostenuto IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.

Spektakl "Biblia w skróconej wersji" już w ten weekend
17 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
18 300teatr
"Najprawdziwszy skarb"-spektakl dla dzieci od lat 5+
17 kwietnia 2016 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
17 234teatr
"Sylvia" wg. A.R. Gurneya w wykonaniu Teatru BezNazwy
17 kwietnia 2016 - 15:00 oraz 17
Dom Kultury WŁOCHY
ul. B. Chrobrego 27 Warszawa
18 968teatr
Co modna pani wiedzieć powinna?
17 kwietnia 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 963teatr
Jacek Fedorowicz - wieczór mieszany
17 kwietnia 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 812teatr
Kwiaty zła w Teatrze Akt
17 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Akt
ul. Łaziebna 9 Warszawa
19 304teatr
Hops oto Drops - przedstawienie teatralne dla dzieci reż. Anna Seniuk
17 kwietnia 2016 - 15:30
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
18 632teatr
Kaszana zdalnie sterowana. Piosenki Piotra Bukartyka
17 kwietnia 2016 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
35 253teatr
TEATR BANIEK MYDLANYCH (WARSZAWA)
17 kwietnia 2016 - 11:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
18 821teatr
Na Arce o ósmej
17 kwietnia 2016 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
28 666teatr
...i bach prosto w piach!
17 kwietnia 2016 - 15:30, 17:30jest więcej terminów
Teatr Małego Widza
ul. Jezuicka 4 Warszawa
36 100teatr
Szczury
17 kwietnia 2016 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
58 722teatr
Jaś i Małgosia
17 kwietnia 2016 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
30 515teatr
Niektóre długopisy piszą wolnej: odcinek II
16 kwietnia 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 311teatr
"Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna" - Spektakl w wykonaniu Kompanii Teatralnej Mamro
16 kwietnia 2016 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
19 286teatr
Baśniowa sobota
16 kwietnia 2016 - 10:00
Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy
Starzyńskiego 21 Warszawa
18 156teatr
Nad moim grobem noc nie zapadnie
od: 14 kwietnia 2016 do: 16 kwietnia 2016
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
20 606teatr



























