Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00

- Festiwal Mozartowski
Zamek Królewski w Warszawie
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Tomasz Strahl – wiolonczela Tomasz Ritter – fortepian
Program: Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart I. Allegro II. Andante III. Allegretto Felix Mendelssohn-Bartholdy Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato II. Andante con moto tranquillo III. Scherzo: Leggiero e vivace IV. Finale: Allegro assai appassionato Fryderyk Chopin Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco II. Scherzo: Vivo III. Adagio sostenuto IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.

Nikt nic nie wie – spektakl dla dzieci
10 maja 2015 - 12:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 657teatr
Paradise Now? RE//MIX Living Theatre
10 maja 2015 - 19:00
Komuna//Warszawa
ul. Krechowiecka 7/41 Warszawa
14 608teatr
Podróż za horyzont - przedstawienie teatralne teatru lalek
10 maja 2015 - 14:00
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Stefana Czarnieckiego 51 Warszawa
14 922teatr
Kompleks Portnoya
10 maja 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
15 817teatr
Szpak Fryderyk
10 maja 2015 - 11:00, 13:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
52 159teatr
Album Karla Höckera
10 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
19 539teatr
Empik zaprasza najmłodszych na spektakl „Elmer. Słoń w kratkę”
9 maja 2015 - 13:00
EMPiK Megastore Junior
ul. Marszałkowska 116/22 Warszawa
15 304teatr
Bitwa na freestyle
9 maja 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 474teatr
Bitwa na dubbingi
9 maja 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 571teatr
Don Giovanni
9 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
14 830teatr
"Artysta" Teatru Młyn
9 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
15 969teatr
Spektakl “Rozmowa młodego krytyka ze starym” (9 maja)
9 maja 2015 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 973teatr
(A)pollonia
9 maja 2015 - 17:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
16 952teatr
Teren TR
9 maja 2015 - 21:30jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
16 481teatr
Spotkania dla młodzieży: Narkotyki i substancje psychoaktywne
8 maja 2015 - 16:00
Fundacja Zobacz... JESTEM
ul. Czerniakowska 159 Warszawa
32 001teatr
PiP Show
8 maja 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 210teatr
Klancyk po amerykańsku
8 maja 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 239teatr