"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00

Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.

Kaszana zdalnie sterowana. Piosenki Piotra Bukartyka
17 kwietnia 2016 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
35 249teatr
TEATR BANIEK MYDLANYCH (WARSZAWA)
17 kwietnia 2016 - 11:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
18 820teatr
Na Arce o ósmej
17 kwietnia 2016 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
28 665teatr
...i bach prosto w piach!
17 kwietnia 2016 - 15:30, 17:30jest więcej terminów
Teatr Małego Widza
ul. Jezuicka 4 Warszawa
36 099teatr
Szczury
17 kwietnia 2016 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
58 721teatr
Jaś i Małgosia
17 kwietnia 2016 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
30 514teatr
Niektóre długopisy piszą wolnej: odcinek II
16 kwietnia 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 309teatr
"Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna" - Spektakl w wykonaniu Kompanii Teatralnej Mamro
16 kwietnia 2016 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
19 285teatr
Baśniowa sobota
16 kwietnia 2016 - 10:00
Ośrodek Kultury w Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy
Starzyńskiego 21 Warszawa
18 155teatr
Nad moim grobem noc nie zapadnie
od: 14 kwietnia 2016 do: 16 kwietnia 2016
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
20 605teatr
Hiszpańska mucha
16 kwietnia 2016 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
87 145teatr
projekt zero: Iluminacje
16 kwietnia 2016 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24 Warszawa
19 070teatr
Stosunki prawne
16 kwietnia 2016 - 17:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
28 983teatr
POLITYKA
15 kwietnia 2016 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
17 304teatr
II Warszawski Festiwal Teatrów Dzieci i Młodzieży I TAKI I OWAKI w DK Kadr
15 kwietnia 2016 - 9:00jest więcej terminów
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
18 062teatr
Czkawka, reż. Sylwester Biraga
15 kwietnia 2016 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 279teatr
Bajka o deszczowej kropelce i tęczy
15 kwietnia 2016 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
30 396teatr



























