"DON GIOVANNI" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00

Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio Kostiumy: Michał Znaniecki Choreografia – Inga Pilchowska Reżyseria światła – Dawid Karolak Asystent reżysera: Jola Denejko
występują: Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
- Festiwal Mozartowski Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej Wolfgang Amadeusz Mozart Don Giovanni Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.

KLANCYK z GAZETY TELEWIZYJNEJ
28 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 460teatr
Scena Młodych WOK / NOCLEG W APENINACH - Stanisław Moniuszko
28 listopada 2014 - 19:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
23 105teatr
Teatr Tańca z Austrii: SILK Fluegge z przedstawieniem „I can’t see you anymore!”
27 listopada 2014 - 19:00
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
16 113teatr
Improv-up, czyli improwizowany stand-up vol.10
27 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 841teatr
"Okolice bikini" w reżyserii Macieja Kowalewskiego w Chwili
26 listopada 2014 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
24 541teatr
Angielski dżem impro / English improv jam
26 listopada 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 768teatr
Kościotrup jest śliczny – skecz show – Premiera
26 listopada 2014 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
22 426teatr
PiP show
25 listopada 2014 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 884teatr
Wieczór Harolda
25 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 070teatr
PRZYSTANEK POEZJA. TĘSKNOTA I MIŁOŚĆ
25 listopada 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
20 226teatr
"Facet mojej żony"
24 listopada 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 354teatr
"Facet mojej żony"
23 listopada 2014 - 17:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 026teatr
MANIFEST FEST
od: 22 listopada 2014 do: 23 listopada 2014
Teatr Studio
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
33 993teatr
Spektakl "Kotka na gorącym blaszanym dachu" Teatru HaliBut
23 listopada 2014 - 18:30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
17 517teatr
Niektóre długopisy piszą wolniej – Premiera
23 listopada 2014 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 257teatr
23.11 Skwer, Spektakl teatralny: Wyjowisko Warszawski, Teatr Pijana sypialnia, godz. 18:00, bilety w cenie 30 zł
23 listopada 2014 - 18:00
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
18 870teatr
Performance 'selfie pudełko / kiste' - reż. Thomas Harzem
22 listopada 2014 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 021teatr