"Don Giovanni" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00

30. Festiwal MozartowskiTeatr Warszawskiej Opery KameralnejWolfgang Amadeusz MozartDon Giovanni - PREMIERA!Il dissoluto punito, ossia Il Don GiovanniOpera w dwóch aktachLibretto: Lorenzo da PontaInscenizacja i reżyseria: Michał ZnanieckiKierownictwo muzyczne: Tadeusz KozłowskiScenografia: Rafał Olbiński, Luigi ScoglioKostiumy: Michał ZnanieckiChoreografia – Inga PilchowskaReżyseria światła – Dawid KarolakAsystent reżysera: Jola DenejkoOBSADA:Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur JandaLeporello – Dawid Biwo, Adam ZarembaDonna Anna – Maria Domżał, Gabriela GołaszewskaDonna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia RubiśZerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra BorkiewiczDon Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław BieleckiMasetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid DubecCommendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz SzostakTancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia JóźwiakZespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium VarsovienseDyrygent: Tadeusz KozłowskiEwa Mrowca – klawesynZespół Wokalny Warszawskiej Opery KameralnejKierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-MorozNa melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
Kurhanek Maryli – widowisko narracyjne na podstawie ballad Adama Mickiewicza
23 lutego 2015 - 19:00
PROM Kultury Saska Kępa
Brukselska 23 Warszawa
15 058teatr
Wieczór Harolda
23 lutego 2015 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 798teatr
Fabularny przewodnik po–2 ODCINEK – „Zniknięcie baristki w ekspresie”
23 lutego 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 888teatr
Whenever there Are People to Dance, until than We're Gonna
23 lutego 2015 - 19:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
15 031teatr
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca Mazowsze im. Tadeusza Sygietyńskiego
23 lutego 2015 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
25 216teatr
Pendolino, Impro kolektyw Przyjezdni
22 lutego 2015 - 18:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
14 700teatr
22 lutego, spektakl "Łojdyrydy" Teatr Pijana Sypialnia, Skwer godz. 18:00
22 lutego 2015 - 18:00
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
15 043teatr
Naga Praga
22 lutego 2015 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
16 079teatr
"Pendolino" impro kolektywu Przyjezdni
22 lutego 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 313teatr
Jacek Fedorowicz- Wieczór pierwszy
22 lutego 2015 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 851teatr
Teatr improwizowany Hofesinka
22 lutego 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 737teatr
Improwizacja wolna. WARSZTATY ekspresji FIZYCZNEJ I WOKALNEJ
22 lutego 2015 - 22:00jest więcej terminów
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
16 717teatr
PROT I FILIP. Przedstawienie dla dzieci w wykonaniu Teatru OdSkocznia Wystąpią: Sebastian Skoczeń i Tomasz Korczyk.
22 lutego 2015 - 16;00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
16 598teatr
Marienbad czyli qui pro quo między dwoma miastami w listach i telegramach
22 lutego 2015 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
16 965teatr
Marienbad
22 lutego 2015 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
33 291teatr
BAŚNIOGRANIE - Baśnie polskie wg Oskara Kolberga - dla dzieci i dorosłych
21 lutego 2015 - 13:00
Centrum Zarządzania Światem
Okrzei,26 Warszawa
15 312teatr
Kredyt zaufania
21 lutego 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 156teatr