"Don Giovanni" W. A. Mozart - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 23 maja 2021, niedziela» 18:00
- 22 maja 2021, sobota» 19:00
- 21 maja 2021, piątek» 19:00

30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jola Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo, Adam Zaremba
Donna Anna – Maria Domżał, Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia Rubiś
Zerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid Dubec
Commendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Ewa Mrowca – klawesyn
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
House Delicious 10.11.10 @ Opium Club!
10 listopada 2010 - 21:00
Opium Pleasure Longue
ul.Wierzbowa 9/11, Pl. Teatralny Warszawa
15 522muzyka
Mike Gowin akustycznie
10 listopada 2010 - 21:00
Piano Bar
Chmielna 7/9 Warszawa
16 166muzyka
Jon Lord - Concerto for Group and Orchestra
10 listopada 2010 - 19:00, 23:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
15 772muzyka
Zjednoczony Hip-Hop Dla Studia Projekt
10 listopada 2010 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 199muzyka
Jon Lord w Warszawie
10 listopada 2010 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
15 870muzyka
SYSTEM OF A DOWN - NOC MANIAKÓW!
9 listopada 2010 - 19:00
SURF CLUB
Grochowska 324 pawilon 15 Warszawa
15 378samorozwój
Obłoczni, czyli Sen Chopina
9 listopada 2010 - 19:00
Teatr Praga
ul. Otwocka 14 Warszawa
15 487muzyka
PEPSI ROCKS! presents High Tone France and Paprika Korps
9 listopada 2010 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
14 946muzyka
Fusionease w CBA
8 listopada 2010 - 20:00
Centralny Basen Artystyczny
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
15 421muzyka
Obłoczni, czyli Sen Chopina
8 listopada 2010 - 19:00
Teatr Praga
ul. Otwocka 14 Warszawa
15 410muzyka
44. Warsaw Blues Night
8 listopada 2010 - 19:00
Klub Hybrydy
ul. Złota 7/9 Warszawa
15 448muzyka
Sounds of Bajka
8 listopada 2010 - 20:30jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
15 799muzyka
Rocoteka
7 listopada 2010 - 11:48
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
15 457muzyka
Sedativa feat.Dawid Portasz
7 listopada 2010 - 21:00
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
15 426muzyka
150 rocznica J. Paderewskiego
7 listopada 2010 - 12:00
Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1, AMFITEATR Warszawa
15 208muzyka
Mike Gowin & Million In Cash Band w Klubie MASKA - Sunday Boogie Party
7 listopada 2010 - 19:00
Klub Maska
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
15 464muzyka
Kabaret 41 „Republika marzeń”
7 listopada 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
34 367teatr