Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00

30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
Impreza Typu Je Je, czyli big bity w Solcu
od: 22 stycznia 2011 do: 23 stycznia 2011
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
16 352muzyka
Na Wariackich Papierach
od: 22 stycznia 2011 do: 23 stycznia 2011
BUTIKLUB
ul. Przeskok 2 Warszawa
16 514muzyka
Jurek Jagoda Trio
23 stycznia 2011 - 19:30
Jazzownia Liberalna
Jezuicka 1/3 Warszawa
16 173muzyka
Trzeci Wymiar + O.C.B + Jongmen Arcz + Dwóch Warszawiaków
od: 22 stycznia 2011 do: 23 stycznia 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 879muzyka
JAK ZROBIĆ MUZYKĘ PRZY POMOCY ZABAWEK
23 stycznia 2011 - 12:00
Teatr Nowy - Scena Kameralna
ul. Puławska 37 Warszawa
17 879samorozwój
MUZYCZNA PODRÓŻ PO BAŁKANACH
23 stycznia 2011 - 17:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
16 162muzyka
Koncert zespołu KLIPER w Tavernie 10B
22 stycznia 2011 - 21:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 046muzyka
TRZECI WYMIAR zapowiedź
22 stycznia 2011 - 20:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 762muzyka
BLUES WEEKEND!
22 stycznia 2011 - 20:00jest więcej terminów
SURF CLUB
Grochowska 324 pawilon 15 Warszawa
16 162samorozwój
FullTandeta Attack!
22 stycznia 2011 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 840muzyka
Ponton w Przechyłach
22 stycznia 2011 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
15 870muzyka
Potupańce czyli tańce
22 stycznia 2011 - 20:00, 23:59
Regeneracja
Puławska 61 Warszawa
17 175muzyka
OLD SCHOOL SKATE PARTY
22 stycznia 2011 - 22:00
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 000muzyka
Daj Pan Spokój plus Ten 2 one bboy & bgirl 1 vs 1 battle
od: 21 stycznia 2011 do: 22 stycznia 2011
BUTIKLUB
ul. Przeskok 2 Warszawa
16 529muzyka
KONCERTOWO W BRATNIEJ SZATNI
22 stycznia 2011 - 20:30
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 438muzyka
PŁYTA za FREE promo PREZENT
22 stycznia 2011 - 20:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 980muzyka
Bezplatne zajęcia dla dzieci i rodzicow Rozwijanki
od: 15 stycznia 2011 do: 22 stycznia 2011
Centrum Twórczego Rozwoju Harmonia
Gdańska 23A Warszawa
16 284muzyka

























