Trio Strahl / Kulka / Ritter - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 22 maja 2021, sobota» 19:00

30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Trio Strahl / Kulka / Ritter
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Tomasz Ritter – fortepian
Program:
Trio fortepianowe G-dur KV 564
Wolfgang Amadeus Mozart
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Trio fortepianowe d-moll op. 49
I. Molto allegro ed agitato
II. Andante con moto tranquillo
III. Scherzo: Leggiero e vivace
IV. Finale: Allegro assai appassionato
Fryderyk Chopin
Trio fortepianowe g-moll op. 8
I. Allegro con fuoco
II. Scherzo: Vivo
III. Adagio sostenuto
IV. Finale: Allegretto
Nie tylko Wolfgang Amadeusz Mozart, w pierwszej osobie, ale również Salzburski Mistrz jako źródło inspiracji, artysta, którego cenili inni wielcy kompozytorzy, czy wreszcie Mozart jako punkt odniesienia. O bohaterze festiwalu napisano chyba już wszystko, a na pewno prawie wszystko, zarówno w ocenie jego dzieła jak i wpływu na innych kompozytorów. Znamiennym jest, że choć wpisany w wielka trójkę Klasyków Wiedeńskich, niejednokrotnie w jego dziele doszukuje się czegoś, co możemy określić mianem forpoczty Romantyzmu. I co tu ukrywać, wsłuchując się w frazy „Don Giovanniego”, „Idomeneo” czy II części 23 Koncertu fortepianowego, nie sposób przejść nad tym twierdzeniem obojętnie.
No bo czy to przez przypadek, że po premierze tria fortepianowego nr d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna Bartholdy, ukończonego we wrześniu 1839 r (publikacja rok później) i opublikowanego w następnym roku, a okrzykniętego jednym z najpiękniejszych owoców jego kameralistyki (obok Oktetu op. 20), twórcę sam Schumann powiedział, że Mendelssohn to „Mozart XIX wieku, najzdolniejszy muzyk, który najwyraźniej rozumie sprzeczności epoki i jako pierwszy je pogodził”. Jak widać, siła Maestro Wolfganga Amadeusza oddziaływała na wielu potomnych.
Nie inaczej było z Fryderykiem Chopinem, który wprost zażyczył sobie, aby na mszy żałobnej po jego śmierci zabrzmiało mozartowskie Requiem, zaś jednym z najpiękniejszych „zapożyczeń” czy raczej twórczych przetworzeń są ikoniczne wariacje fortepianowe z towarzyszeniem orkiestry na temat „Lá ci darem la mano”, jednego z najśpiewniejszych fragmentów „Don Giovanniego”.
I to tria fortepianowe wspomnianej dwójki wraz Triem G-dur (KV 564) Wolfganga Amadeusza Mozarta złożą się na program koncertu, w którym jak w lustrze przejrzą się dzieła Mistrza i jego sukcesorów. Warto cytując Ernsta Herttricha, zauważyć, że: W wiedeńskim okresie klasycznym trio fortepianowe było niezwykle modnym tworem. Tak forma kameralistyki spotkała się z licznymi opracowaniami teoretycznymi, a wielu kompozytorów odchodziło od angażowania instrumentów dętych na rzecz połączenia fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Taka forma była tak popularna, że wielu członków ówczesnej arystokracji czy przedstawicieli klasy średniej, potrafiąc grać na instrumentach, chętnie muzykowała w takiej formule, osiągając bardzo zadawalające efekty.
Krytyk podkreślił, że sam fortepian zyskiwał popularność wśród płci pięknej, które z racji na surowe reguły, nie dostępowały gry na skrzypcach czy – tym bardziej – wiolonczeli.
Mozart swoje trio G-durowe przesłał do przyjaciela Stephen Storace’a, który po przeprowadzce do Londynu w 1788 roku, poślubił córkę mistrza miedziorytów i założył wydawnictwo muzyczne. Utwór został wydany niemal jednocześnie przez wydawnictwo Artaria w Wiedniu, choć w świetle sprzecznych ustaleń, nie można tego rozstrzygnąć ostatecznie, szczególny charakter przekazu źródłowego (fragment autografu zawierający tylko partię fortepianu i częściowy autograf w formacie przez który została napisana partia fortepianu) wskazuje, że pierwowzorem mogła być sonata skrzypcowa z czasem rozbudowana właśnie do formy tria. Dowodem trudnym do przecenienia jest sama forma tria G-dur, znacznie lżejsza i prostsza od dzieł poprzednich w takiej formule wykonawczej.
Troi KV 564 ma też istotny wątek polski. Otóż oryginał znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, podobnie jak rękopisy KV 254, 502, 542.
W piątek i sobotę możesz wejśc za darmo do Remontu i Medyka! 11.03 12.03 2011
12 marca 2011 - 18:00jest więcej terminów
Klub Medyk
Oczki 5 Warszawa
18 066muzyka
Hot Hits - The Best Music
12 marca 2011 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
16 832muzyka
Koncert zespołów HYDROFOR & PRECEDENS
12 marca 2011 - 19:00
Pawiarnia
ul. Brzeska 16 Warszawa
17 499muzyka
Niebywały Improwizowany Kolektyw Muzyczno - Instrumentalny ZRALEX
12 marca 2011 - 20:00
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
17 047muzyka
KOMPozycje
12 marca 2011 - 21:00
Zaklęte Rewiry
ul. Narbutta 50a Warszawa
17 102muzyka
CHMURY
12 marca 2011 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
17 615muzyka
ZJAZD NA BAZĘ :: DUB MY BIT # UP!
12 marca 2011 - 14:10
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
17 126muzyka
ESVW attack! vol.7 @ Powiększenie
12 marca 2011 - 21:00
Klub Powiększenie
ul. Nowy Świat 27 (pasaż Italia) Warszawa
18 106muzyka
Kaziu, zakochaj się...
12 marca 2011 - 18:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
18 196muzyka
URSv.12 Małpa Flint ASP Solar Bialas Dj Wash
od: 11 marca 2011 do: 12 marca 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
17 055muzyka
STUDIUM MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
12 marca 2011 - 21:00
Glasshouse
ul. Aleje Jerozolimskie 44 Warszawa
33 471muzyka
KONCERT AGNIESZKI GROCHOWICZ!!
11 marca 2011 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 163muzyka
Desperados party !
11 marca 2011 - 20:30
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
17 079muzyka
Koncert Indeed w klubie Mroowisko
11 marca 2011 - 21:00
Klub Mroowisko
ul. Racławicka 99 Warszawa
17 081muzyka
MAZOVIA GOES BAROQUE 2/2011
11 marca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawa
17 145muzyka
Agnieszka Grochowicz i Krzysztof Łochowicz
11 marca 2011 - 20:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 412muzyka
KONCERT PESNI MAMY I PAPY
11 marca 2011 - 20:00
Restauracja i Klub Argentina
Sandomierska 13 róg Rejtana Warszawa
18 403muzyka




























