Trzy wysokie kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 25 kwietnia 2021, niedziela» 18:00
- 24 kwietnia 2021, sobota» 19:30

Autor: Edward Albee
Przekład: Małgorzata Semil Reżyseria: Maksymilian Rogacki Scenografia: Aleksandr Prowaliński Kostiumy: Aleksandr Prowaliński Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński Muzyka: Dominik Strycharski Inspicjent: Katarzyna Zbrojewicz Sufler: Małgorzata Ziemak Producent wykonawczy: Magdalena Mróz
występują: Grażyna Barszczewska, Maksymilian Rogacki, Katarzyna Strączek, Hanna Skarga
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety” nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albee'ego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albee'ego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Cotygodniowe zajęcia teatralne
31 stycznia 2016 - 21:30jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
26 487teatr
Maleńkie Królestwo
31 stycznia 2016 - 15:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
28 781teatr
Nosorożec
31 stycznia 2016 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
28 000teatr
Milczenie o Hiobie
31 stycznia 2016 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
31 880teatr
Co jest dozwolone w karnawale?
30 stycznia 2016 - 19:30
Państwomiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
15 673teatr
Dzienniki Majdanu
30 stycznia 2016 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
24 718teatr
Skazane na ogień
29 stycznia 2016 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
12 928teatr
SKAZANE NA OGIEŃ, reż. Dorota Bielska
29 stycznia 2016 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
18 278teatr
Musical Improwizowany w Klubie Komediowym!
28 stycznia 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 562teatr
Dziadek do orzechów
28 stycznia 2016 - 12:00, 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
30 842teatr
Pocałunki świata
28 stycznia 2016 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Sabat
ul. Foksal 16 00-372 Warszawa Warszawa
36 803teatr
Kupiec wenecki
28 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
37 746teatr
Łaskawość Tytusa
26 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 283teatr
Koncert
26 stycznia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
22 607teatr
SŁONECZNI CHŁOPCY po raz setny!
25 stycznia 2016 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
18 927teatr
A życie toczy się dalej
25 stycznia 2016 - 19:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
16 721teatr
Imię
25 stycznia 2016 - 17:30, 20:15jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
107 792teatr




























