Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 maja 2021, środa» 19:30
- 25 maja 2021, wtorek» 19:30
- 23 maja 2021, niedziela» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
"Okolice bikini" w reżyserii Macieja Kowalewskiego w Chwili
26 listopada 2014 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
24 552teatr
Angielski dżem impro / English improv jam
26 listopada 2014 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 777teatr
Kościotrup jest śliczny – skecz show – Premiera
26 listopada 2014 - 19:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
22 437teatr
PiP show
25 listopada 2014 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 893teatr
Wieczór Harolda
25 listopada 2014 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 081teatr
PRZYSTANEK POEZJA. TĘSKNOTA I MIŁOŚĆ
25 listopada 2014 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
20 235teatr
"Facet mojej żony"
24 listopada 2014 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 361teatr
"Facet mojej żony"
23 listopada 2014 - 17:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
17 033teatr
MANIFEST FEST
od: 22 listopada 2014 do: 23 listopada 2014
Teatr Studio
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
34 009teatr
Spektakl "Kotka na gorącym blaszanym dachu" Teatru HaliBut
23 listopada 2014 - 18:30
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
17 520teatr
Niektóre długopisy piszą wolniej – Premiera
23 listopada 2014 - 21:00jest więcej terminów
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 265teatr
23.11 Skwer, Spektakl teatralny: Wyjowisko Warszawski, Teatr Pijana sypialnia, godz. 18:00, bilety w cenie 30 zł
23 listopada 2014 - 18:00
SKWER - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Krakowskie Przedmieście 60A Warszawa
18 874teatr
Performance 'selfie pudełko / kiste' - reż. Thomas Harzem
22 listopada 2014 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
20 025teatr
Szalone nożyczki
22 listopada 2014 - 18:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
36 278teatr
Bitwa na dubbingi
22 listopada 2014 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 349teatr
"Naga Praga"
22 listopada 2014 - 17:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
19 942teatr
TEATR KĘPA: premiera „Selfie (Kiste/Pudełko)”
21 listopada 2014 - 19:00
Klub Kultury Saska Kępa
ul. Brukselska 23 Warszawa
18 116teatr