Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 7 listopada 2020, sobota» 18:00

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Choroba Świętego Walentego - specjalny spektakl
14 lutego 2016 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 897teatr
Ferie w Praskiej Światotece
14 lutego 2016 - 21:00jest więcej terminów
Praska Światoteka
Szwedzka 6/82 Warszawa
79 142teatr
"Księżniczka na ziarnku grochu" - spektakl dla dzieci
14 lutego 2016 - 13:00
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
18 854teatr
Ach! Odessa - Mama...
14 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
26 167teatr
Młody Stalin
14 lutego 2016 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
36 599teatr
Vintage recital Anny Sroki-Hryń
14 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
ul. Świerkowa 2 Warszawa
29 079teatr
Karol Kopiec - "Reset"
13 lutego 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 324teatr
KABARET ŻYJE – CZTERDZIESTOLECIE W KABARECIE – TADEUSZ DROZDA
13 lutego 2016 - 18:00
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
Żeromskiego 29 Warszawa
19 556teatr
GODS & HEROES Boylesque Show | spektakl walentynkowy!
13 lutego 2016 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
19 974teatr
Jednocześnie
13 lutego 2016 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
43 076teatr
Klancyk i Niepewne Sytuacje
12 lutego 2016 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 416teatr
Antoni Syrek-Dąbrowski "Everyman"
11 lutego 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
16 148teatr
HUMBUK feat. Karol Mroziński
11 lutego 2016 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 047teatr
Fiedorczuk - słowo humoru
10 lutego 2016 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 503teatr
Opowieści z cygańskiego taboru dla Pauliny Hebel - występ charytatywny
9 lutego 2016 - 19
Klubokawiarnia Kicia Kocia
al. Stanów Zjednoczonych 68 Warszawa
15 339teatr
BUBLOTEKA
9 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Prom Kultury "Kępa"
Brukselska 23 Warszawa
18 557teatr
Kiedy pada śnieg
7 lutego 2016 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
16 183teatr