Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 października 2020, niedziela» 19:30
- 10 października 2020, sobota» 19:30
- 9 października 2020, piątek» 19:30
- 8 października 2020, czwartek» 19:30
- 7 października 2020, środa» 19:30
- 29 września 2020, wtorek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Oberża pod złotym rogiem
21 lutego 2016 - jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
29 774teatr
Nie mów nikomu!- tajemniczy spektakl improwizowany
20 lutego 2016 - 19:30
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
16 544teatr
"Jabłko Adama" - spektakl Teatru Hybrydy Uniwersytetu Warszawskiego
20 lutego 2016 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa Domu Kultury "Włochy"
1 Sierpnia 36a Warszawa
17 552teatr
CZKAWKA, reż. Sylwester Biraga
20 lutego 2016 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
21 634teatr
Jolanta/Zamek Sinobrodego
18 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 014teatr
OD SERCA DO SERCA - RECITAL MONIKI CHRZĄSTOWSKIEJ W REPERTUARZE WIERY GRAN
18 lutego 2016 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
15 367teatr
Gorące lato w Oklahomie
18 lutego 2016 - 19:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
43 439teatr
impro kolektyw Przyjezdni gra GRY WSTĘPNE
17 lutego 2016 - 20:00
Centrum Zarządzania Światem
Okrzei,26 Warszawa
16 819teatr
Sklep przy głównej ulicy
17 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
28 213teatr
Trzy siostry
17 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
28 137teatr
Notatki starego aktora - spotkanie wokół książki Władysława Krogulskiego
16 lutego 2016 - 18:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
15 017teatr
Cyrulik sewilski (Il barbiere di Siviglia)
16 lutego 2016 - 11:45jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
23 890teatr
Dolne partie - musical intymny
15 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Duet artystyczny ME/ST
ul. Makolągwy 11/15 Warszawa
24 850teatr
Henryk Sienkiewicz - Greatest Hits
15 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
24 628teatr
"Mewa" A. Czechow
14 lutego 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr BAZA
Podchorążych 39 Warszawa
16 585teatr
Historia Jana i Marysieńki kuchnią przeplatana
14 lutego 2016 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
15 685teatr
Kompania Teatralna Mamro w Walentynki w Domu Kultury "Włochy"
14 lutego 2016 - 17:30
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
16 016teatr