Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 11 października 2020, niedziela» 19:30
- 10 października 2020, sobota» 19:30
- 9 października 2020, piątek» 19:30
- 8 października 2020, czwartek» 19:30
- 7 października 2020, środa» 19:30
- 29 września 2020, wtorek» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
RODZINNE PORANKI OPEROWE / SZARLATAN
24 maja 2015 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
Al. Solidarności 76b Warszawa
30 098teatr
Obsesja
24 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Remus
ul. Kępna 6, domofon: 145 Warszawa
17 180teatr
Bożyszcze kobiet
24 maja 2015 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
15 545teatr
Anioły w Ameryce
23 maja 2015 - 18:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
17 189teatr
Siła przyzwyczajenia
23 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
16 685teatr
"DZIESIONA" inauguracja działalności Teatru TrzyRzecze w Kinie Tęcza
22 maja 2015 - 19:00
Teatr TrzyRzecze/Kino Tęcza
ul. Suzina 6 Warszawa
16 876teatr
Natalia Sikora i Marcin Januszkiewicz śpiewają... Joplin, Osiecką, Hendrixa i Szpilmana
22 maja 2015 - 21:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
14 867teatr
Kolacja na cztery ręce wg. Paula Barza- spektakl teatralny w wykonaniu Kompanii Teatralnej Mamro
22 maja 2015 - 19:30
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
15 075teatr
Debata Teatr i miasto
22 maja 2015 - 18:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
15 236teatr
Zgaga
22 maja 2015 - 19:00jest więcej terminów
Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury
ul. Świerkowa 2 Warszawa
54 904teatr
Duch Pikadora. Powrót legendy
22 maja 2015 - 21:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
16 529teatr
Anarchistka
22 maja 2015 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
18 560teatr
Teatr improwizowany Humbuk
20 maja 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 227teatr
Wieczór wyborczy Sarny z krzesłem na głowie w Klubie Komediowym!
20 maja 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
15 499teatr
Zaklęte rewiry
20 maja 2015 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
15 154teatr
Spektakl Sceny Współczesnej
17 maja 2015 - 19:00
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
14 695teatr
Teatralna Scena Talentów TeST - spektakl GRACZ
17 maja 2015 - 18:00
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
14 993teatr