koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Tłumacz w muzeum OSSOCO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371SREBRO LegnicaKsiążki zbójeckie OSSOTpL repertuar Maj 2025SILESIANA 2025
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Johann Sebastian Bach / koncert kameralny. Pasiecznik - Garstka

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 503 wyświetleń od 16 czerwca 2020

Polska Opera Królewska zaprasza na kolejne wydarzenie z udziałem publiczności.

  • Sprzedaż biletów → https://bit.ly/2AyZ5Tr

(UWAGA! BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM).

Transmisja koncertu będzie dostępna na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej → https://bit.ly/3blIijz

Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty Non sa che sia dolore BWV 209 J.S. Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz, wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji, zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane.

Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny.

Między dwoma kantatami zabrzmi Ouverture g-moll oznaczona w katalogu Bach Werke Verzeichnis numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle – kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku – widnieje jedynie podpis „Sig. Bach”. Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać to dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Z jednej strony wskazywałby na to styl kompozycji, a z drugiej – bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.

PROGRAM: Johann Sebastian Bach

  • Kantata Non sa che sia dolore BWV 209
  • Ouverture g-moll BWV 1070
  • Kantata Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202

WYKONAWCY

OLGA PASIECZNIK - sopran

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - klawesyn / dyrygent

zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ