Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Mozart, Elgar
- 22 lutego 2020, sobota» 19:00

Organizator:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Wykonawcy:
Katarzyna Budnik - altówka
Maria Machowska - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze - dyrygent
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery Così fan tutte KV 588, Sinfonia concertante Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę
Edward Elgar - Wariacje Enigma op. 36
Dwa lata po praskim sukcesie Don Giovanniego Mozart sięgnął ponownie (i po raz ostatni) po tematykę buffa, opowiadając tym razem, znów wspólnie z librecistą Da Pontem nader frywolną historię zakładu, którego przedmiotem miała być zrealizowana w ciągu jednego zaledwie dnia zamiana narzeczonych pomiędzy dwoma kawalerami i mający z niej płynąć morał o niestałości niewieścich uczuć („tak czynią wszystkie...”). Così fan tutte w porównaniu do wcześniejszych arcydzieł zdaje się zewnętrznie nieco mniej efektowne. Mozart ponownie jawi się nam jako klasyk, poszukujący formalnej równowagi i harmonii. Pogodna opera poprzedzona uroczą, żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.
Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę (drugie dzieło tego rodzaju, po nieco wcześniejszym w tej samej tonacji na obój, klarnet, róg i fagot) powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą – najpewniej przy okazji podróży, której trasa wiodła przez (słynący wówczas ze znakomitej orkiestry) Mannheim do Paryża, zapewne z myślą o występach w tych ośrodkach, choć niewiele wiadomo o jej recepcji; później na długo popadła w zapomnienie. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.
Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie. Podobno ich pomysł wziął się z muzycznego żartu – Elgar zabawiał swą żonę Alice fortepianową improwizacją, podczas której opracowując wariantowo pewną melodię, starał się stworzyć dźwiękowe „wizerunki” jej, siebie samego oraz grona przyjaciół domu (sugerując zgadywanie, o kogo chodzi). Alice uznała ów pomysł za interesujący i nakłoniła męża do rozwinięcia i zapisania tej improwizacji. Za podstawę cyklu posłużył temat-zagadka: według Elgara jest on jedynie kontrapunktem do pewnej bardzo znanej melodii, która sama pozostaje jednak utajona, a poszczególne ogniwa kodują inicjałami postacie z grona znajomych, kreśląc ich symboliczne, dźwiękowe portrety. Oryginalna i atrakcyjna koncepcja cyklu, jego brzmieniowa uroda i barwna orkiestracja sprawiły, że nie tylko rozsławił on nazwisko kompozytora wśród współczesnych, ale też wprowadził je na trwałe do panteonu najwybitniejszych twórców brytyjskich, a liczne jego dzieła – do kanonu orkiestrowego repertuaru, choć żadne z innych dokonań Elgara nie dorównało sławą Enigmie.
_ Piotr Maculewicz_
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 35 zł
2. Bilety ulgowe: 25 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Hipster Banquet
od: 4 lutego 2011 do: 5 lutego 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
14 977muzyka
W piątek i sobotę możesz wejść za darmo do Remontu i Medyka! 04 i 05.02.2011
5 lutego 2011 - 20:30jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
15 218muzyka
Komedia Diabli mnie biorą w Teatrze Praga
5 lutego 2011 - 19:00
Teatr Praga
ul. Otwocka 14 Warszawa
15 632muzyka
Recital Kamili Lewickiej
5 lutego 2011 - 19:00
Artystyczny Dom Animacji
ks. Chrościckiego 14 Warszawa
15 308muzyka
koncert
5 lutego 2011 - 18:00
Skwer - FiliaCentrum Artystycznego Fabryka Trzciny
Skwer Hoovera ul. Krakowskie Przedmieście 60a Warszawa
16 217muzyka
SO RICH, SO PRETTY IV by Kombox Artistry in h2o Club Warsaw
5 lutego 2011 - 21:00
H2O
ul. Wał Miedzeszyński, Saska Kępa Warszawa
15 919muzyka
X URODZINY KLUBU ORGANZA
5 lutego 2011 - 20:00
Klub Organza
Sienkiewicza 4 Warszawa
16 897muzyka
ESVW attack!!! vol.6
4 lutego 2011 - 21:00
Klub Powiększenie
ul. Nowy Świat 27 (pasaż Italia) Warszawa
15 494muzyka
Koncert zespołu Na Razie w Tavernie 10B
4 lutego 2011 - 21:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 610muzyka
Bunga Bunga Party @ H2O ! hosted by Silvio
4 lutego 2011 - 22:00
H2O
ul. Wał Miedzeszyński, Saska Kępa Warszawa
15 630muzyka
The Forfiters w Składzie Butelek
4 lutego 2011 - 19:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
14 952muzyka
koncert Kamili Kraus
4 lutego 2011 - 20:00
Coffee Karma
Plac Zbawiciela 3/5 Warszawa
15 687muzyka
LETTERS FROM SILENCE @ Hydrozagadka
3 lutego 2011 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 653muzyka
CZWARTKOWY BLUES NA ŻYWO
3 lutego 2011 - 20:00
SURF CLUB
Grochowska 324 pawilon 15 Warszawa
15 369muzyka
Letters From Silence
3 lutego 2011 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 822muzyka
Koncert w POLYESTER CAFE
3 lutego 2011 - 20:00
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
14 831muzyka
Koncert Zespołów Ludojad i Miąższ
2 lutego 2011 - 21:00
Time Cafe
Smolna 40 Warszawa
15 148muzyka