CST: „SIMONE” ANNA GODOWSKA / SŁAWEK KRAWCZYŃSKI
- 12 grudnia 2019, czwartek» 20:00
 

#
Premiera w ramach Finału Projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019
Taniec, choreografia: Anna Godowska
Scenariusz, reżyseria: Sławek Krawczyński
Muzyka, realizacja wideo, grafika: Peter Łyczkowski
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie */ *Stowarzyszenie Scena 96 / Krakowskie Centrum Choreograficzne / Lubelski Teatr Tańca / Fundacja Chór Kobiet
„Simone” to solowy spektakl tańca w wykonaniu Anny Godowskiej, poświęcony postaci Simone Weil, wielkiej myślicielki i mistyczki XX wieku. Spektakl ten będzie zrealizowanym w tańcu portretem wewnętrznym tej niezwykłej postaci, odzwierciedlającym paradoksalnie spójny splot jej twórczości i życia. Simone Weil łączyła w sobie niepospolitą duchową siłę, przenikliwy intelekt, odwagę bezkompromisowej myśli ze słabym i chorowitym ciałem. To przeciwieństwo odzwierciedla jej najgłębsze idee i stanowi główny trop projektu.
Muzyka, skomponowana przez Petera Łyczkowskiego, odwołuje się do biograficznych motywów myślicielki oraz jej artystycznych fascynacji.
Podstawą pracy było pogłębione badanie biografii, filozofii, oraz kulturowych inspiracji myślicielki. Pod tym względem spektakl jest swoistym studium z zakresu kinestetyki myśli: chrześcijańskie symbole, pitagorejska matematyka, Iliada, chorał gregoriański, dialogi Platona – zjawiska te, będące ważnymi odniesieniami dla myśli Simone Weil, stają się poprzez taneczne transpozycje – rytm, atmosferę i emocjonalną wibrację istotnymi elementami choreografii. Najistotniejszy trop wiedzie do samego serca świata Weil. Znajduje się tam, poddany nieubłaganej konieczności, człowiek i stojące przed nim zadanie – być może niewykonalne – ‘szaleństwo miłości’. Jest to esencja twórczości Weil, która wyznacza główny temat spektaklu.
Simone Weil fascynuje nas/ twórców spektaklu/ od wielu lat. Jej pisma mają dar wznoszący – a jednocześnie budzą sprzeciw, bowiem trudno jest zaakceptować własną znikomość wobec potęgi konieczności, a zarazem uznać tę konieczność za przedmiot miłości. Trudno nawet jest żyć z myślą o dysproporcji sił w tej konfrontacji. Ten opór uważamy jednak za jeden z głównych motywów pracy z tej prostej przyczyny, iż jest to opór całkowicie naturalny, bowiem, jak zauważył C.G. Jung „życie nie zna śmierci”, a praca Weil – niemal w każdym akapicie stawia nas wobec tej budzącej trwogę rzeczywistości. To jednak czyni jej dzieła ponadczasowymi. Czas apokalipsy, w którym żyła, przeminął, ale zasadniczy dylemat ludzkiego losu pozostał ten sam: w jaki sposób odpowiedzieć na ‚nieustępliwość konieczności’. Aby odczuć tę sytuację, wystarczy kilka pojęć z jej słownika: siła, cierpienie, krzyż, nieszczęście, niedola, piękno, miłość i oto znajdujemy się w samym centrum ludzkiego losu. Zderzyć wielkość tych pojęć z kruchością jej fizycznego życia – to właśnie opowiedzieć o człowieku wobec wszechświata. Ten temat stanowi centralny punkt spektaklu. Jednak nie o samo cierpienie tutaj chodzi. Przeciwwagą jest pasja. Poryw, totalność i zarazem zwięzłość – taki jest styl Weil i ten styl stanowi artystyczną wytyczną dla naszej pracy.
Innym ważnym aspektem projektu są fascynacje Simone Weil, idee i obrazy, które szczególnie na nią oddziaływały, jak choćby postać Fedry, Hioba, Iliada Hiomera. Te tropy okazały się bardzo cenne dla naszej pracy, ponieważ były one głęboko połączone z jej losem, stanowiły swego rodzaju mit spowijający jej życie, które spełniło się na ich podobieństwo.
Myśli Simone mają w sobie tak wielkie napięcie, iż wydaje się że za chwilę zapadnie cisza. Ewokują tajemnicę, świat bez pojęć i dlatego właśnie taniec jest najlepsza forma kontemplacji tej strony doświadczenia. Dzieło Simone to zuchwały akt świadomości, która w błysku natchnienia konstatuje Całość. Nasz spektakl ma być refleksem tego pięknego momentu w dziejach ludzkiego ducha.
Spektakl powstaje w oparciu o pogłębione badanie głównych motywów twórczości Weil, zrealizowane metodą twórczej pracy ze snami i nieświadomością. Ta prekursorska metoda rozwijana jest przez Sławka Krawczyńskiego i Annę Godowską od kilkunastu lat.
ANNA GODOWSKA
Choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego, badaczka. Jej solo „Na drodze do Opus” przygotowane było na otwarcie Choreographisches Zentrum NRW w Essen (2000). Rezydentka m.in. Centre National de la Danse w Paryżu, uczestniczka Theorem Residency Project, dwukrotnie Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie ze Sławkiem Krawczyńskim była liderką Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów, poświęcony zastosowaniu metod psychologii C.G. Junga i A. Mindella w praktyce tańca i teatru. Autorka choreografii do wszystkich spektakli zespołu Chór Kobiet. Premiery w Instytucie Teatralnym w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Tel Avivie, Staatstheater Braunschweig, Kammerspiele Theater Monachium. W 2015 roku wraz ze Sławkiem Krawczyńskim otrzymała nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Jej prace choreograficzne prezentowane i nagradzane były i są na najważniejszych festiwalach w Polsce i na świecie.
SŁAWEK KRAWCZYŃSKI
Reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, badacz. Autor ponad dwudziestu sztuk i scenariuszy teatralnych. Czterokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Komitetu Kinematografii. Rezydent Centre National de la Danse w Paryżu, Centrum Maison Folie w Mons, THEOREM Residency Project, Art Quarter Budapest w ramach programu VARP Funduszu Wyszehradzkiego. Wspólnie z Anną Godowską był liderem Teatru Bretoncaffe. Od 2004 roku głównym przedmiotem ich działalności jest prekursorski projekt badawczo-artystyczny Taniec śniącego ciała, obecnie: Święto Snów. Laureat wielu nagród na festiwalach. Jego debiutancka sztuka „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć” otrzymała jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2015 roku wraz z Anną Godowską otrzymał nagrodę MKiDN z okazji 15-lecia działalności, za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce.
Książeczka
30 kwietnia 2017 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
23 858teatr
One same
30 kwietnia 2017 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
36 110teatr
Tartuffe albo Szalbierz
30 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
30 463teatr
Koziołek Matołek
30 kwietnia 2017 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
41 102teatr
Wichrowe wzgórza
30 kwietnia 2017 - 14:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
45 727teatr
Spektakl Wyspa / P. Niedzielski, P. Stawski
29 kwietnia 2017 - 19:30
Teatr BAZA
Podchorążych 39 Warszawa
14 176teatr
"TAJEMNICZY KREDENS"- SPEKTAKL MAPETOWY DLA DZIECI OD LAT 2+
29 kwietnia 2017 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
14 260teatr
Barok w Teatrze Królewskim: Arcangelo Corelli - „Archanioł Dźwięków”
29 kwietnia 2017 - 18:00
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1 Warszawa
30 979teatr
GABINET
29 kwietnia 2017 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
16 816teatr
Kot w butach
29 kwietnia 2017 - 11:00/14jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
19 124teatr
GOŚCIE W POLSKIM: Pożar w Burdelu
29 kwietnia 2017 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
24 952teatr
Emigranci
29 kwietnia 2017 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawajest więcej miejsc
32 886teatr
Mayday 2
29 kwietnia 2017 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
126 837teatr
Czarodziejski flet
29 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
52 150teatr
A niech to czykolada!
28 kwietnia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Baj
ul. Jagiellońska 28 Warszawa
18 108teatr
Gogol
28 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
18 006teatr
Zabawa w teatr
28 kwietnia 2017 - 10:30jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
40 474teatr



























