PPF3 - 12.02.20 g. 19
- 12 lutego 2020, środa» 19:00

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jarosław Thiel - dyrygent
Program
Joseph Martin Kraus- Symfonia c-moll VB 142 [20']
Jan Václav Hugo Voříšek- Symfonia D-dur op. 24 [27']
Przerwa [20']
Ludwig van Beethoven- IV Symfonia B-dur op. 60
Często patrzymy na przeszłość wybiórczo, ale sprzyjają temu skróty myślowe i uogólnienia, taka już jest natura dystansu. Perspektywa powoduje, że z oddalenia widać najważniejsze punkty. Oczywiście, że Beethoven nie był sam – jeśli dzisiaj uznajemy go za jednego z największych geniuszy w dziejach muzyki, to jednocześnie dopowiedzieć trzeba, że bez kontekstu społecznego i całej cywilizacyjnej infrastruktury, bez innych kompozytorów, bez tych, którzy byli „przed” i przyszli „po” – jego gwiazda świeciłaby innym światłem. Dopiero kontekst uwypukla to, co u Beethovena najważniejsze i najcenniejsze.
Ale można jeszcze inaczej: gdyby nie ślepy los, nie zawracający sobie głowy uzdolnieniami jednostek – historia muzyki pewnie wyglądałaby zupełnie inaczej. Los przeciął bowiem drogę życiową Josepha Martina Krausa w wieku zaledwie 31 lat. Szwedzki kompozytor, niezwykle uzdolniony i wrażliwy przyszedł na świat – jak Mozart – w 1756 roku. Zbieżności czasowe spowodowały zresztą, że przylgnęło doń określenie „szwedzki Mozart”, chociaż nie powinno się go odnosić jedynie do dat życia. Kraus w swojej postawie artystycznej wykazywał niespodziewanie wiele podobieństw do autora Czarodziejskiego fletu.
Pochodzący z Vamberku w Czechach i działający w Wiedniu Jan Václav Voříšek należał już do następnej, wczesnoromantycznej generacji. Z Beethovenem się znał, świadczy o tym choćby materia jego jedynej Symfonii D-dur op. 24. Łatwo skojarzyć ją z pierwszymi symfoniami Beethovena, ale też warto wskazać w niej cechy wczesnego romantyzmu. Czyli trochę tradycji i trochę wizjonerstwa. Jak u wielkiego Ludwiga, który potrafił być burzycielem, ale również z powodzeniem pisać w stylu doskonale klasycznym, do złudzenia przypominającym muzykę Josepha Haydna, bo taka jest IV Symfonia B-dur op. 60, skomponowana dla orkiestry hrabiego Oppersdorfa z Głogówka.
Chór La Musica „Błogosławiony. W hołdzie polskiemu Papieżowi”
25 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
17 354muzyka
Pezet/Malolat
od: 24 czerwca 2011 do: 25 czerwca 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 941muzyka
Feel the doom!!!
25 czerwca 2011 - 19:30
Fabryka Kotłów
ul. Bema 65 Warszawa
16 367muzyka
Shot by Shot
24 czerwca 2011 - 22:00
BANK CLUB
ul. Mazowiecka 14 Warszawa
16 945muzyka
Ragga Freaks i jesteś na Jamajce!
24 czerwca 2011 - 21:00
klub WHY NOT?
ul. Wawelska 5 Warszawa
16 522muzyka
UNITED Resident Night
24 czerwca 2011 - 21:00
UNITED Club
Fort Wola 22 Warszawa
16 468samorozwój
Heaven Have Mercy
od: 23 czerwca 2011 do: 24 czerwca 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
16 072muzyka
MidSummer Night
od: 22 czerwca 2011 do: 23 czerwca 2011
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
16 663muzyka
CZWARTY CZWARTEK cz.2
23 czerwca 2011 - 20:30
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
16 411muzyka
REAL SOUL OF PLATINIUM
23 czerwca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
16 818muzyka
WE ARE POSHER: END OF ACADEMIC YEAR
22 czerwca 2011 - 22:00
BANK CLUB
ul. Mazowiecka 14 Warszawa
16 980muzyka
Wakacyjna impreza „End of School By M&M`s Impress – Beach Party!” w Porcie Wisła
22 czerwca 2011 - 15:00
Cypel Czerniakowski
18 877muzyka
Letters From Silence - Koncert PREMIERA PŁYTY!
22 czerwca 2011 - 21:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
16 580muzyka
TRIFONIDIS QUINTET ILLUMINATIONS
22 czerwca 2011 - 21:00
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
16 232muzyka
Posłuchaj wychowanków Studia wokalnego im. Jerzego Wasowskiego
22 czerwca 2011 - 19:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
16 050muzyka
Latynoski Początek Lata
22 czerwca 2011 - 20:00
Hulakula
Dobra 56/66 Warszawa
17 225muzyka
SQUEΞZE THΛT! KID FRESH x STEEZ & KEBS x EPROM x MAKSON
22 czerwca 2011 - 22:01
Obiekt Znaleziony
pl. Małachowskiego 3 (w podziemiach Galerii Zachęta) Warszawa
16 838muzyka























